Twinkle | Digital Commerce

Wisselcolumn: 'De krap-factor'

2017-05-22
25101411
  • 1:44

‘Gaat virtual reality doorbreken in e-commerce?’ Dat vroeg Sandra Bouw, eigenaar van Creadream.nl, in haar column in Twinkle 3 (maart 2017) aan Frans Sijtsma, strategiemanager e-commerce van Ghala.

Tekst: Frans Sijtsema

Virtual reality (VR) en het daaraan verwante augmented reality (AR) geven een extra dimensie aan de bezoekerservaring, en dat bevordert logischerwijs de verkoop. De kosten van VR zijn momenteel nogal hoog en de techniek complex, dus een goed uitgewerkt plan voor toepassing is essentieel voor succes.

Wij leveren inrichtingsproducten voor de b2b-markt. Ons assortiment heeft een relatief hoge prijs, orderwaardes zijn gemiddeld boven de 1.000 euro en er zijn veel productvariaties. Hoge orderwaardes zijn online een grote drempel. Daarom willen we de gebruikerservaring sterk verbeteren met als doel een hogere conversie. We hebben ons assortiment doorgelicht aan de hand van de zelf gedefinieerde krap-factor: kwaliteit, (sterke) relatie tot de omgeving, aaibaarheidsfactor, en prijs. Daaruit volgt een kernassortiment van producten met een hoge prijs en een hoge kwaliteit, die samen moeten gaan met andere producten in het interieur van de klant en die aansprekend zijn. Denk aan designlockers, en niet aan houten rekjes. Binnen drie jaar hebben we een interactieve webwinkel gebouwd, samen met toeleverancier EasternGraphics. Bezoekers kunnen met behulp van een inrichtingsplanner hun werkomgeving inrichten en daar vervolgens met VR doorheen lopen om een natuurgetrouwe indruk van het eindresultaat te krijgen. Ze kunnen die VR-omgeving delen met collega’s als interactieve 3D-omgeving of als lay-out, opslaan, wijzigen aan de hand van feedback, een offerte opvragen of gewoon direct bestellen natuurlijk.

VR gaat zeker doorbreken zodra de kosten wat omlaag gaan en de techniek eenvoudiger wordt. Onze tips: toon je eigen bedrijf, loop virtueel door je showroom, maak een interactieve AR-montagehandleiding, bouw je VR-game als marketinginstrument, maak een VR-advertentie, of gebruik het als ondersteuning van je topproducten. Denk alleen heel goed na over kosten en baten en zorg vooral dat je, zoals met alles, excelleert in de uitvoering.

Frans Sijtsma is strategiemanager e-commerce van Ghala. Zijn vraag aan Richard Theuws, directeur/eigenaar van Merchandise.nl, is: ‘Als klanten zelf producten kunnen personaliseren, hoe optimaliseer je dan je klanttevredenheid?’

Deze bijdrage verscheen eerder in Twinkle 4-2017.