Twinkle | Digital Commerce

M-commerce tekent voor helft e-commerce in China

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:09

Ruim 431 miljoen Chinezen kochten in 2015 voor 766,5 miljard dollar online. De helft van dat bedrag werd op mobiele apparaten besteed. Er is nog volop ruimte voor groei van de online consumentenbestedingen in China.


Dat blijkt uit een rapport van de Ecommerce Foundation over de Chinese markt. Het is onderdeel van een reeks landenrapporten. Ze verschijnen op Ecommercewiki.org, de begin dit jaargelanceerde ‘Wikipedia van de e-commerce’.

Impact op de economie
E-commerce was in 2015 goed voor ruim 7 procent van het bruto binnenlands product (uitgedrukt in eGDP). Daarmee vervult e-commerce een belangrijke rol in de Chinese economie. Ter vergelijking: in ons land bedraagt het eGDP 2,4 procent, Groot-Brittannië loopt Europees voorop met 6,1 procent.

Groeipotentie
Chinese webshoppers zijn gemiddeld meer gaan besteden: 1.855 dollar per persoon vorig jaar. In 2015 kocht 36 procent van de Chinezen online, 64 procent dus nog niet. Alleen al door het groeiende bezit van smartphones zullen meer Chinezen toegang tot internet krijgen. Vorig jaar was nog maar 51 procent van de Chinezen online.

Cijfers in beeld
Onderstaande infographic brengt de belangrijkste feiten en cijfers over de Chinese e-commerce markt in beeld.



Rapport
Het rapport van de Ecommerce Foundation is hier op te vragen. Er is zowel een betaalde versie als een gratis light-variant beschikbaar.