Twinkle | Digital Commerce

HelloFresh duikt verder in het rood

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 0:59

HelloFresh is het afgelopen half jaar in omzet hard gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2015. De ruime verdubbeling van de omzet heeft echter een zwarte rand vanwege het toenemende verlies van de maaltijdenboxleverancier.

HelloFresh boekte (pdf) in de zes maanden tot 30 juni een omzet van 291,5 miljoen euro, een plus van 159 procent ten opzichte van de 112,5 miljoen euro in 2015. Het verlies liep op van 28,5 miljoen euro vorig jaar naar 52,9 miljoen euro in de afgelopen periode.

Meeste omzet, grootste verlies
Het bedrijf, dat met zijn Nederlandse omzet voor het eerst een plek in de Twinkle100 veroverde, boekte de meeste omzetgroei van alle ondernemingen uit de stal van incubator Rocket Internet. Ook is HelloFresh het enige grote bedrijf dat verlies draait.

Verlies voor Rocket
De verliezen van Rocket Internet zelf worden vooral veroorzaakt door het afwaarderen van bedrijfsonderdelen. Zo werd 383 miljoen afgeschreven op de Global Fashion Group. Daartoe behoren de niet-Europese zusterbedrijven van Zalando: Zalora in Zuidoost-Azië, Dafiti in Latijns-Amerika en Lamoda in Rusland.