Demian Beenakker, oprichter van Makeover.nl, vroeg zich in zijn column in Twinkle 6 (juni 2016) af of de online toekomst alleen is weggelegd voor grote e-commerce spelers of dat nichespelers ook nog een kans hebben. Het antwoord komt van Bas Urlings, eigenaar van Disqounts.nl.
Als we het huidige e-commerce landschap onder de loep nemen zien we dat een aantal bekende namen voor een groot deel de markt domineert, denk aan Coolblue, Bol.com en Zalando. Het succesvol betreden van een niche wordt naar mijn idee steeds lastiger, omdat de concurrentie groter wordt. Maar wat mij betreft hebben nichespelers nog kansen genoeg om hun business succesvol neer te zetten.
Er is wel een aantal wezenlijke succesfactoren nodig om een niche succesvol te betreden. Als eerste is het van belang dat je een niche vindt met genoeg zoekvolume om er substantieel geld mee te verdienen. Daarna is de marge op je product van cruciaal belang. Ik zou mezelf direct de vraag stellen of het mogelijk is de niche binnen drie jaar te domineren. Als je zoekvolume en marge op orde is, komt het volgende belangrijke punt om de hoek kijken: conversie optimalisatie. Als je de markt wilt domineren is het van belang dat je het hoogste haalbare conversie percentage hebt binnen jou markt. Dit zorgt ervoor dat je minder geld hoeft te spenderen om nieuwe klanten binnen te halen dan je concurrenten.
Als je een niche snel wilt testen heb ik ook nog een goede tip: koop een paar producten in en voeg je product toe op externe platformen zoals Bol.com (Plaza), Amazon, Marktplaats of eBay, waardoor je direct kunt zien of je product succesvol verkocht kan worden.
Conclusie: het betreden van niche markten wordt steeds moeilijker, maar indien je aan bovenstaande succesfactoren voldoet is het naar mijn idee nog zeker mogelijk!
Bas Urlings is eigenaar van Disqounts.nl. Zijn vraag aan Laurens Ultee, mede-eigenaar van Etrias, is: ‘Hoe kun je als e-commerce speler je content onderscheiden ten op zichtte van je concurrentie?
Dit blog verscheen eerder als wisselcolumn in Twinkle 7-2016.
Kom op jongens wat is dit voor een open deur artikel.
"Ja als je een winkel opent waar het druk is en je hebt marge dan verdien je geld"
Dit lijkt door een MBO stagiair geschreven te zijn, niet echt twinkle waardig.