Twinkle | Digital Commerce

Alibaba leert van Amerikaanse markt via Groupon

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 0:59

Alibaba heeft een aandeel van 5,6 procent gekocht in Groupon. De Chinese retailgigant wil zich met deze aankoop verder verdiepen in de Amerikaanse markt. Groupon maakte in 2015 een kleine groei door.

Alibaba heeft eind vorig jaar 33 miljoen aandelen van Groupon gekocht, schijft Bloomberg. Daarmee is het de vierde grootste aandeelhouder van de koopjessite. Alibaba gebruikt zijn positie bij Groupon om te leren over de Amerikaanse markt. De eerdere aanschaf van onderdelen van Jet.com, Magic Leap en Lyft had ditzelfde doel.

Verloren waarde
Groupon heeft inmiddels 86 procent van zijn waarde verloren sinds de beursgang vier jaar geleden. In het laatste omzetrapport (pdf) van Groupon over 2015 blijkt dat het bedrijf vorig jaar 3 procent in opbrengst groeide en 5 procent minder winst boekte dan in 2014.

Nieuwe ceo
Het bedrijf stelde in november een nieuwe ceo aan die klantacquisitie, het stroomlijnen van de internationale operatie en meer nadruk op Groupon’s margerijke productentak als zijn grootste ‘onmiddellijke prioriteiten’ ziet. In Nederland kwam Frederik van der Veen in diezelfde maand aan het roer te staan.