Twinkle | Digital Commerce

Coolblue stunt met Sinterklaas

2017-05-27
180101
  • [video]
  • [nieuws]
  • 1:42

Coolblue kan terugblikken op een geslaagde pr-stunt in de aanloop naar Sinterklaas. Het bedrijf werd trending topic op Twitter toen ‘uitlekte’ dat er om 16.00 uur vanmiddag een belangrijke mededeling zou worden gedaan.


Tal van marktvolgers speculeerden over een verkoop van de nummer 4 van de Twinkle100, niet zelden met overnamebedragen erbij. Zou Amazon zich dan toch hebben gemeld? Of zou Coolblue, sinds 1999 op eigen kracht gegroeid, zelf een overname doen? De nieuwe hoofdsponsor van Feyenoord wellicht?

Allemaal naar de kantine
Aanleiding was een intern bericht van Pieter Zwart, dat via een developer ‘per ongeluk’ online opdook:

Slecht bereikbaar
Opvallend was wel, zo zag Webwinkel Weblog, dat Coolblue op zijn website communiceerde dat het bedrijf kort slecht bereikbaar zou zijn vanwege de interne mededeling. Een hoax misschien?

Stunt
Dat laatste bleek inderdaad het geval. In een video van enkele minuten zegt Zwart:

'Ik heb groot nieuws. Paul, Bart en ik (de oprichters, red.) hebben besloten om Coolblue te verkopen. We hebben een bod gekregen van een grote bekende buitenlandse speler dat we gewoon niet konden weigeren.'

'Sinterklaas en Coolblue werken al jaren intensief samen, we hebben ook hetzelfde doel: klanten blij maken. Dus eigenlijk was dit de meest logische partij voor ons. We worden wekelijks gebeld kan ik wel zeggen. Er was zeker concrete interesse vanuit, laten we zeggen, de Nordics. Maar daar geloofden we net iets minder in.'

'Er verandert niet zo gek veel aan de strategie, we hebben daar hele duidelijke afspraken over gemaakt. Wij vinden autonomie bij Coolblue heel belangrijk. We hebben afgesproken dat zodra Sinterklaas het land in komt, dat hij toegevoegd wordt aan het interne managementteam in de functie van CSO, als ad sinterim. En zodra Sinterklaas weggaat, dan gaat Sinterklaas weg.'

'Ik wil heel graag van de gelegenheid gebruik maken om ook namens Sinterklaas jullie ongelooflijk te bedanken om alle pakketjes op tijd bij de klant te krijgen en ik wens jullie een fijne blauwe pakketjesavond.'

Video
De hele video is hieronder te bekijken: