Twinkle | Digital Commerce

Thuiswinkel Markt Monitor: producten groter dan diensten

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:16

De Nederlandse online consumentenbestedingen lagen in de eerste helft van dit jaar 18,4 procent hoger dan in de eerste helft van vorig jaar. Aan diensten werd net iets meer uitgegeven dan aan producten. In het afgelopen kwartaal was de verhouding andersom.

Dat blijkt uit de nieuwe Thuiswinkel Markt Monitor. Het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland wordt in opdracht van Thuiswinkel.org en met sponsorgeld van PostNL uitgevoerd door GfK.

In de eerste zes maanden van dit jaar kochten Nederlandse consumenten voor in totaal 7,96 miljard euro online, verdeeld over 4,05 miljard voor diensten en 3,91 miljard voor producten. Onderstaande figuur brengt de totale online omzetontwikkeling in beeld:

Kijken we alleen naar het tweede kwartaal, dan blijkt dat de online productverkopen hoger uitkwamen dan de online verkoop van diensten. Wel is het online aandeel nog vele malen groter bij diensten:

‘Onverwacht forse groei’
‘We zien een onverwacht forse groei van online bestedingen van producten in de eerste helft van 2015’, reageert Thuiswinkel-org-directeur Wijnand Jongen op de cijfers. Hij rekent voor dat het online aandeel in de totale consumptieve detailhandelsverkopen (bron: CBS) nu 8,5 procent bedraagt. ‘De opkrabbelende cijfers in de detailhandel in de eerste helft van 2015 worden dus in belangrijke mate bepaald door stijgende online verkopen.’

Meer informatie uit de nieuwe Thuiswinkel Markt Monitor vindt u in deze infographic:


Size: 1.1M bytes Modified: 2 June 2016, 17:39