Vandaag is de Store of the Future geopend in Den Haag. Het project is geïnitieerd door Q&A Research & Consultancy en de gemeente Den Haag en heeft tot doel de toekomst voor zowel fysieke als online retailers te onderzoeken.
‘Het is een speeltuin’, zegt John Terra. ‘En dit is het startpunt. Het komende jaar – tot augustus 2016 – zullen we ons blijven ontwikkelen.’ De Research Director Retail bij Q&A Research & Consultancy noemt zich vandaag store manager. In het Haagse New Babylon leidt hij geïnteresseerden rond door de gloednieuwe Store of the Future. Schroeven worden nog aangedraaid, borden recht gehangen, maar na een jaar voorbereiding is de ‘winkel van de toekomst’ een feit.
Experimenteren
Webwinkels als Fonq en Brandkids experimenteren hier met de voordelen van de fysieke aanwezigheid. ‘Een partij als Eks’kwizit maakt t-shirts van kunstwerken’, legt Terra uit. ‘Voor hen is het toch belangrijk dat de consument de kwaliteit kan zien en voelen. Vanuit ons standpunt vonden we het belangrijk om hen erbij te hebben omdat zij pas artikelen produceren als er iets is gekocht. Dat is heel iets anders dan je winkel volstouwen met voorraad.’ vanHaren heeft een plek op de 350 vierkante meter gevonden waarop het wil experimenteren met een minieme voorraad. ‘Laat het ze maar proberen’, zegt Terra. ‘Vindt de consument het ok dat er nauwelijks voorraad is en dat er vanuit de winkel kan worden besteld? We zullen het zien.’
Leapp en Brandkids zijn in de winkel vertegenwoordigd omdat ze ‘oude’ spullen een tweede leven geven. ‘Ook dat is innovatie’, aldus Terra. ‘Leapp heeft vijf vierkante meter en kijkt hoe het uitpakt als deskundige medewerkers met de consument communiceren via videochat. Misschien is dat wel de toekomst: een aantal deskundigen op het hoofdkantoor en een medewerker in de winkel.’
Consument betrekken
Retailers en merken kunnen verder aan de slag met virtual reality, apps, geurbeleving en iBeacons. De grote uitdaging is om de consument de Store of the Future in te krijgen. Terra: ‘Dit is een plek waar we retailers innovaties willen laten zien, maar waar we ook willen kunnen onderzoeken hoe de consument reageert op de nieuwigheden. New Babylon is niet de plek met de meeste traffic, dus daar zullen we aan moeten trekken. Ik heb wel ideeën hoe we samen met Den Haag CS en de NS mooie dingen kunnen realiseren. Dat wil iedereen wel, dat weet ik, maar wedden dan het ons lukt?!’
Retailers
The Store of the Future is een samenwerking van meer dan zestig retailers, merken, vastgoedpartijen, technologie bedrijven, financiële partijen en andere toeleveranciers van de retail. Doel van de winkel is om te onderzoeken hoe winkelen in de toekomst leuker en vooral makkelijker kan worden. De komende maanden treffen de bezoekers van Store of the Future de retailers en merken aan als Hema, La Place, mymuesli, Eks’kwizit, Perry, Rivièra Maison, Leapp, FonQ, vanHaren en Brandkids. Later zullen bijvoorbeeld C&A, Chasin’ en Van Gils ook in de winkel te vinden zijn.
Bekijk de foto's op Facebook.
De Store of the future bezocht, als dat de toekomst is dan heb ik het niet begrepen. Glass wall shop die de ramen met posters heeft beplakt, jawel met plakband. Hoe traditionel kun je zijn. Heb niet de indruk dat dat het een innovatie centrum gaat worden. Het is meer een proeftuin van leveranciers die er veel geld voor over hebben om het te testen. Voorheen noemde we dat Pilots. Een Pilot heeft als voordeel dat je met de leveranciers afspreekt vooraf hoe het moet gaan werken, aanpassen indien nodig tijdens de Pilot en dan heb je ook een getest systeem met op de klant afgestemde wensen. Zie het meer als een bron van inkomsten voor de initiatefnemer dan daadwerkelijk een innovatie centrum. Het is niet zo dat de innovatie belangrijk is vor deinitiatiefnemer maar of iemand met een nieuw idee ervoor wil betalen om het daar te showen. Dus een LAB is het zeker niet.
Beste Frank,
Heel veel succes met het "vernieuwde" Retailcenter.
Hoop dat dit wel gaat lukken.
Het komt me, mét Henk Vos, voor dat het vooral een plaats is waar allerlei technologische hoogstandjes worden getoond. Niet de plaats waar consumenten zich en masse zullen thuisvoelen.
Tja, Van Haren experimenteert met ultralage voorraden in de winkel. Ik begrijp gewoon niet waarom ze dat niet gewoon in één van hun bestaande winkels uitproberen. Dat lijkt me meer informatie op te leveren hoe het écht werkt dan in de kunstmatige omgeving van de Store of the Future. Als ze dat doen met het bricks&clicks concept 'De Nieuwe Winkelier', blijft die winkel, op een veel kleiner oppervlak, toch lijken op de bestaande winkels.
Maar echt, technologie alleen gaat onze retailsector niet redden!