Twinkle | Digital Commerce

ING: ‘Thuisbezorging te duur, toekomst voor afhalen in winkel’

2017-11-11
180101
  • 1:25

Door e-commerce verandert de distributie snel. De zendingsgrootte neemt af, de frequentie juist toe. Alle online orders thuisbezorgen is duur en onhoudbaar, de toekomst zal liggen in afhalen in fysieke winkels.


Dat schrijft het ING Economisch Bureau in een onlangs gepubliceerd onderzoeksrapport.

De distributie verandert de komende jaren van een traditionele belevering aan winkels naar meer bezorging aan afhaalpunten of rechtstreeks aan de consument (zie figuur).

Thuisbezorging te duur
Het alleen maar thuisbezorgen van alle online orders is volgens ING een dure en milieubelastende oplossing en daarom geen toekomstbestendige optie. ‘Het is de vraag waar de optimale flexibiliteit ligt tegen acceptabele kosten’, stelt het bureau. In 2014 bedroegen de kosten gemiddeld 4,1 procent van de online aankoop. Bij goedkopere producten ligt dit percentage aanzienlijk hoger.

Afhaalpunten
Een toekomst met enkel losse afhaalpunten is ook geen optie, omdat het relatief duur is om zo'n punt te openen en operationeel te houden. De opening van veel nieuwe afhaalpunten door veel spelers zorgt daarnaast voor inefficiëntie. ING voorspelt dat steeds meer retailers hun fysieke winkels gebruiken om online bestelde producten te laten afhalen en retourneren. ‘Zeker omdat veel retailers met fysieke vestigingen de verzendkosten dan schrappen, kan dit nog flink groeien.’

Evenwicht
Consumenten worden veeleisender als het gaat om het ontvangen van (online) orders. Zij bepalen hoe de logistiek verloopt, terwijl dienstverleners ook meer grip willen hebben op het tijdstip van aflevering om de efficiëntie te verbeteren. Hier moet een gezond evenwicht in worden gevonden, waar ook (online) retailers aan kunnen bijdragen door zich aan te passen aan deze balans. Nu lijkt dit volgens ING nog niet het geval te zijn, waardoor logistiek dienstverleners moeilijkheden ervaren.