Twinkle | Digital Commerce

‘Online merkbeleving steeds belangrijker in b2b’

2017-05-27
180101

Dutch Brand Management (DBM), de groothandel achter onderbroekenmerk Björn Borg, opende ruim een jaar geleden een online bestelportaal. DBM’s Coert van Vliet ziet nog veel ruimte voor verbetering. ‘Branding wordt steeds belangrijker in b2b, ‘t gaat allemaal steeds meer op b2c lijken.’

Dat zei Van Vliet vanmiddag op de Webwinkel Vakdagen. Hij sprak daar over de komst van het online b2b-portal op software van Sana, een proces waarin DBM werd bijgestaan door ISM eCompany.

Businesscase
Voor de ingebruikname van de software had Dutch Brand Management niet specifiek gemaakt wat een bestelportaal zou moeten opleveren, erkende Van Vliet: ‘De zaken stonden er bij ons niet zo goed voor, we moesten iets doen. We zagen in de branche dat het deze online kant op zou gaan en dus hebben we toen de investering gedaan, om onze klanten beter te bedienen. Maar de businesscase is niet helemaal rondgerekend nee.’

Gemak voor winkeliers, tijd voor vertegenwoordigers
De portal moest primair het bestelgemak vergroten van winkelbedrijven die producten van Björn Borg willen (bij)bestellen, aldus Van Vliet. Met als bijkomend voordeel dat de eigen vertegenwoordigers, die sinds kort beschikken over een speciale tablet-app met realtime voorraadbeschikbaarheid, meer tijd overhouden voor de grootste klanten en de after sales. Het is nog even wennen, zei Van Vliet, maar de verkopers zien de potentie.

Visitekaartje
Het aantal orders via de bestelportal is nog relatief gering; veruit de meeste nabestellingen komen nog via telefoon of e-mail binnen bij DBM. Van Vliet wil dat veranderen door een focus op branding en conversie: ‘Zeker in onze branche is dat belangrijk, het is je visitekaartje. Zakelijke klanten moeten een goed gevoel krijgen en makkelijk kunnen bestellen. De portal zal steeds meer een b2c-ervaring gaan bieden.’