Twinkle | Digital Commerce

‘Social payment provider’ Payst bouwt aan API

2017-05-27
180101

Payst presenteerde zich dit voorjaar als ‘de veelbelovende schakel tussen social media en keiharde marketing’. Het bleef maanden stil rond de Nederlandse start-up, nu maakt Payst met Hotelkamerveiling.nl een eerste grote klant bekend. De stap uit bèta is nabij.

Dat laat Joel de Baat weten aan Twinkle. Payst is een samentrekking van pay en post; gebruikers betalen een product of dienst door (Payst toestemming te geven om) een bericht op hun Facebook- of Twitter-profiel te plaatsen. Anders gezegd: ze betalen, al dan niet deels, met hun sociale netwerk.
 

De Payst-button die internetgebruikers op sites tegenkomen, geeft recht op een specifiek voordeel. Wie erop klikt en vervolgens via Facebook of Twitter een bericht ‘payst’, krijgt een voordeelcoupon toegestuurd die recht geeft op de het beloofde voordeeltje.

Plug-ins
‘We bouwen momenteel aan een API’, vertelt De Baat. ‘Vanaf begin komend jaar zullen er plug-ins komen voor onder andere Magento, PrestaShop en andere webwinkelplatformen. Dan kan de Payst-korting automatisch worden verrekend bij de checkout, dus zonder dat je die code hoeft in te tikken. Tot die tijd testen we met verschillende partijen in bèta. Hotelkamerveiling is de eerste grote partner die live is (zie hier, red.).’

Internationale kansen
Joel de Baat, die met compagnons Marco Groenendijk, Ruben de Baat en Harm Bandstra al jaren werkt aan de ‘social payments provider’, ziet internationale kansen voor Payst: ‘De technologie is niet aan grenzen gebonden. Als consumenten het hier makkelijk vinden, zullen ze dat elders ook vinden. We zien internationaal dan ook zeker mogelijkheden, maar de focus ligt nu wel echt op Nederland.’

Distributeurs
Payst voert momenteel gesprekken met e-commerce leveranciers die de start-up onder de aandacht kunnen brengen van Nederlandse webwinkeliers. ‘Dat worden als het ware distributeurs van Payst, dat zowel een branding tool als een sales booster is’, verduidelijkt De Baat. Als zich voldoende merchants hebben aangesloten, wil Payst eigen applicaties voor mobiel en Facebook introduceren. ‘Ook kijken we naar mogelijkheden om verdiende kortingen met andere Paysters te delen’, zegt De Baat. ‘Belangrijk is wel dat webwinkels echte, exclusieve deals bieden via Payst, anders werkt het niet.’

Verdienmodellen
Webshops kunnen zelf bepalen hoeveel korting ze verstrekken via Payst, dat bundels met 100 ‘Paysts’ verkoopt voor 25 euro. Per sociale betaling ontvangt de start-up dus 25 eurocent. Volgens De Baat kijkt het bedrijf naar andere bundels en verdienmodellen. ‘Denk aan een premium optie waarin je als webwinkel bepaalde functionaliteit of extra demografische en geografische data ontvangt. Hoe meer mensen gaan paysten, hoe meer data we kunnen opbouwen. Dat biedt naar de toekomst toe ook weer andere mogelijkheden.'