Twinkle | Digital Commerce

Niek Veendrick: ‘Alleen als ik meer service wil koop ik offline'

2017-05-27
180101
  • 2:18

Tussen 2009 en 2013 werkte Niek Veendrick al bij Greetz als commercieel directeur. Hij ging weg om een eigen bedrijf te starten. Maar de aandeelhouders wilden hem terug. Als ceo deze keer. Zijn missie? ‘Vanuit onze kracht onze productpropositie agressief verbreden.’

Tekst: Ton Verheijen

Inspiratie
‘Het mooiste vind ik platforms die een hele industrie in rep en roer brengen. Denk aan Uber, Airbnb of 99designs, dat reclamebureaus overbodig maakt. Ook Netflix vind ik fenomenaal. Dit soort bedrijven maakt nieuwe regels voor het spel. Het zijn de gamechangers die ons leven veranderen. Ken je Flitsmeister? Zij hebben met hun mobiele app realtime updates over flitsers. Inspirerend vind ik ook de manier waarop sommige bedrijven communiceren met de klant. Bij Airbnb krijg je een mail als je geboekt hebt. ‘Niek gefeliciteerd! Je gaat naar Barcelona!’ Daar word je toch blij van?’

Offline retailers
‘Ik zie weinig fysieke winkels om me heen die het écht goed doen, echte service bieden, echt naar klanten luisteren, echte beleving bieden. Rituals is een mooie uitzondering. Zij hebben wel die belevingswinkels waar klanten komen om te ruiken, proeven en voelen. Die beleving zul je als offline retailer moeten bieden, anders ga je eraan.’

Vrije tijd
‘In de e-commerce hebben we een zittend beroep, dus ik beweeg veel in mijn vrije tijd. Ik kom net terug van een weekendje fietsen in de Alpen. Verder? Squashen, snowboarden en hardlopen. Zo maak ik mijn hoofd leeg, dan komt de inspiratie vanzelf. En ja, ik heb een geweldige dochter van 2,5 jaar. Ook aan haar wil ik zoveel mogelijk tijd aan besteden.’

Online shoppen
‘Bijna alles koop ik online: kleding, wijn, gadgets, sportvoeding, powerbars, muziek, films... Alleen als ik wat meer service wil, koop ik offline. Laatst heb ik een nieuwe racefiets aangeschaft. Het is prettig als je daar een gezicht bij hebt, iemand waar je je fiets twee of drie keer per jaar naartoe brengt voor een servicebeurt en persoonlijk advies.’

Merk bouwen
‘Steeds meer online bedrijven hebben conversie en een hoge ranking in Google onder de knie. Het bouwen van een onderscheidend merk is de volgende stap. Ik vind dat Greetz dit goed heeft gedaan. Ons merk staat ergens voor. “Een echte Greetz-kaart” is een begrip bij klanten. Greetz maakt mensen blij door ze te laten weten dat iemand hen niet vergeten is. Dat gegeven gaan we verder uitbouwen, met andere producten. Je kunt namelijk meer sturen dan een kaartje als je attent wilt zijn. Vanuit de kracht van ons merk gaan we onze productpropositie agressief verbreden. Met welke producten we komen? Dat ga ik nog even niet vertellen.’

Als ik later groot ben…
‘Mag ik deze skippen? Ik heb wel een motto voor je: Luck favours the brave. Het geluk is met de dapperen. Mooi hè.’

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 9-2014.