Twinkle | Digital Commerce

‘Online boodschappenmarkt VS verdubbelt in 4 jaar’

2017-11-08
180101
  • 1:20

Tot 2018 groeien de Amerikaanse internetbestedingen aan boodschappen met gemiddeld 21,1 procent per jaar. Daarmee verdubbelt de online markt in vier jaar tijd. Het omzetaandeel komt in 2018 uit op ongeveer 2,5 procent van de hele boodschappenmarkt in de VS.

Over vier jaar zal de gemiddelde Amerikaan op iedere 100 dollar aan boodschappen enkele dollars online besteden. Dat is weliswaar nog slechts een fractie (zie ook de grafiek hieronder), maar afgelopen jaar lag het aandeel nog maar op 1 procent, aldus BI Intelligence in een nieuw rapport.

Online versus offline
Waar de Amerikaanse online boodschappenmarkt de komende jaren met gemiddeld 21,1 procent groeit, nemen de offline bestedingen tot 2018 met jaarlijks 3,1 procent toe. BI Intelligence brengt de omzetontwikkeling van de afzonderlijke kanalen als volgt in beeld:

18 miljard dollar per jaar
De onderzoekers verwachten dat de Amerikaanse online bestedingen aan groceries in 2018 uitkomen op 18 miljard dollar. Behalve bestaande supermarktketens en pure websupers als Ahold’s Peopod proberen ook toonaangevende tech-bedrijven als Amazon, Google en Uber een graantje mee te pikken; Amazon breidt boodschappendienst Fresh steeds verder uit en dit voorjaar werd zijn boodschappenscanner Dash geïntroduceerd. Google ziet brood in levensmiddelenbezorging met Google Shopping Express en Uber laat chauffeurs in Washington D.C. sinds deze week onder andere wasmiddel, chips en Pampers afleveren.
 
Lees ook: