Twinkle | Digital Commerce

Mijn cookie begrijpt me niet

2017-05-26
302152

Online kocht ik een nieuwe keukenkraan. De oude lekte. Elke dag verschijnen er nu advertenties in mijn browser voor een kraan die al lang en breed is gemonteerd. 

Elke dag krijg ik advertenties voor breedbeeldplasmaschermen nadat ik drie maanden geleden bij de plasmadiscounter een nieuwe had gekocht. Welke marketingjongen of -meisje denkt dat ik er dan nu weer een ga kopen? Ik krijg echt de meest dwaze adviezen van websites die ik heb bezocht.

Wispelturigheid als norm
Consumenten oriënteren zich overal, ze bestellen overal, ze laten producten overal leveren en ze willen artikelen overal kunnen retourneren. Het mobieltje is daarbij hun sociale koopkompas. Wispelturigheid is de nieuwe norm.

Probeer die alom aanwezige consument dan nog maar eens te paaien. Welke consument is juist nu klaar voor een nieuwe aankoop? De ongerichte huis-aan-huis folder, de Gouden Gids, de dagelijkse krant en de televisie maken plaats voor dag-en-nacht bezig zijn met onze mobieltjes, tablets en laptops.

Cookies voor mij
Cookies helpen webwinkels om consumenten op het juiste moment met de juiste boodschap te benaderen. Ze zijn bedacht om de consument optimaal van dienst te zijn. Cookies onthouden mijn voorkeuren en interesses op basis van mijn surfgedrag. Dat staat negen van de tien keer in het cookiebeleid van een webwinkel. Cookies zijn er dus voor mij, toch?

Maar, mijn cookies begrijpen mij helemaal niet. Wat moet ik met aanbiedingen voor producten die ik al heb gekocht? Mijn cookie verklapte zelfs een verrassingsweekend aan mijn partner die ineens stedentrips naar Barcelona en hotelsuggesties in Barcelona kreeg op nieuwssites. 

Stalkers
Op Facebook stalken de Staatsloterij, een touringcarbedrijf, een pillenmaker voor mannen met plasproblemen, een bank voor startersleningen en Renault-bestelwagens mij. Boeiend is de echtscheidingsadvocaat die steeds weer opduikt. Vermoedelijk vanwege de trieste scheiding van vier van onze beste vrienden die breeduit op Facebook is besproken. De glimlach om zoveel dommigheid van de cookies heeft plaats gemaakt voor irritatie.

Waarmee maak je mij als klant wel blij? Dan kun je veel leren van de oude economie. Neem mijn wijnhandelaar Ton van de Wijnerij. Als ik binnen loop dan heeft hij altijd een advies klaar; ‘Jij kocht toen die witte Pessac-Leognan, dan moet je nu eens deze Graves proberen…’. Slager Vincent die me vertelt dat hij net verse longhaas binnen heeft en vraagt of hij ‘m weer aan een stuk moet laten. Kledingwinkel Hope Special Sizes stuurt mij een persoonlijke mail als de nieuwe collectie van mijn overhemdenmerk binnen is. De beste restauranttips krijg ik nog steeds van goede vrienden Roel en Nir, die zelf een leuke lunchzaak hebben op de Zeedijk. Daar kennen ze mij oprecht.

Cookiemonster
Mijn goede vader zei ooit over mij: 'Jij zegt de meest verkeerde dingen, op de meest verkeerde momenten, op de meest verkeerde plekken tegen de meest verkeerde mensen.' Dat doet mijn cookie dus ook. Sorry, ik bedoel, dat doet uw cookie! Als je echt de klant centraal wilt stellen, en de marketingfondsen nuttig wilt besteden, maak dan zo snel mogelijk een einde aan het zinloze geweld van het cookiemonster.