Twinkle | Digital Commerce

‘Slechts 5 procent Facebook-fans actief in half jaar’

2017-05-27
180101
  • 1:20

Facebook wordt door veel retailers gezien als de heilige graal om persoonlijk in contact te komen met fans. Uit een studie van onderzoeksbureau Web Excellence Forum (WebXF) blijkt echter dat bedrijven per half jaar slechts 5 procent van hun fans weet te ‘activeren’.

Dit betekent dat 95 procent inactief blijft gedurende deze periode. WebXF onderzocht het gedrag van 160.000 Facebookers en 15.000 bijdragen (likes, comments, shares) gedurende zes maanden bij onder andere Allianz, Bayer, Bosch, Daimler, Lufthansa, Opel en RWE. Allen grote Duitse bedrijven en samen goed voor 2,7 miljoen fans. De data werd gecombineerd met de gegevens uit een enquête onder 5.500 proefpersonen.

Bijdragen
Onder de 5 procent ‘actieve’ fans in een half jaar tijd worden gebruikers verstaan die minimaal één bijdrage leveren aan de interactie met een merk. Van deze groep is 15 procent vaker dan één keer actief. 85 procent houdt het op één reactie, share of like in een half jaar.

Medewerkers aan het woord
Van de bijdragen is gemiddeld 47 procent afkomstig van medewerkers van het eigen bedrijf. Het aandeel van klanten ligt bij de onderzochte ondernemingen tussen de 4 procent en 85 procent, met een gemiddelde van 42 procent.

Inzicht
Het doel van WebXF was om bedrijven een beter inzicht te geven in hun fanbase. Het onderzoeksbureau raadt ondernemingen aan om meer onderzoek te doen naar de samenstelling van de fanbase en het gedrag van de fans. Dan kan de communicatie beter op de doelgroep worden afgestemd.