Twinkle | Digital Commerce

Radar: 'Consument zeer tevreden over top Twinkle100'

2017-05-27
180101
  • 1:56

Nederlandse consumenten zijn ‘zeer tevreden’ over de dienstverlening van de 25 grootste online verkopers in ons land. Dat stelt het Tros-programma Radar na een peiling onder ruim 56.000 panelleden. Zij beoordeelden de prestaties van de top van de Twinkle100.

‘De 25 grootste webshops qua omzet scoren bijna allemaal zeer goed op levertijd en retourneren’, rapporteert Radar. ‘De klachtafhandeling van webshops valt daarentegen nog wel te verbeteren.’

Radar ontving van in totaal 56.217 testpanelleden beoordelingen over het bovenste kwart van de retailers uit de Twinkle100. Op zijn website doet het programma verslag van een aantal bevindingen.

Levertijd
Hieronder ziet u hoeveel van de ervaringsdeskundige respondenten ‘zeer tevreden’ zijn over de levertijd van de genoemde webwinkels. 123inkt.nl en Nespresso scoren het best; 62 procent van de webshoppers is op dit aspect zeer tevreden. Otto scoort het minst, maar toch is nog altijd 23 procent van de Nederlandse shoppers erg content met de levertijd van het Duitse bedrijf:

Klachtafhandeling
Otto scoort ook het minst op het punt van de klachtafhandeling; 41 procent van de respondenten is hier ontevreden over. De staafjes van BVA-Auctions.com (39 procent) en Media Markt (33 procent) slaan ook hoog uit, wat in onderstaande figuur duidt op relatief mindere prestaties. Ah.nl, van Twinkle100-aanvoerder Ahold, scoort het best, met 'slechts' 13 procent ontevreden klanten. Bij Camera.nu is 14 procent van de klanten ontevreden over de omgang met klachten, bij Coolblue en 123inkt.nl gaat het om 15 procent:



Waarom wel of juist niet online kopen?
Radar vroeg consumenten ook waarom ze wel of juist niet online shoppen. 58 procent noemt gebruiksgemak als reden om online te kopen, daarmee de belangrijkste motivatie. Het gemak om de laagste prijs te kunnen vinden werd daarna het meest genoemd, door 49 procent van de panelleden.

Onderstaand diagram brengt de genoemde redenen om juist niet online te shoppen in beeld. De onmogelijkheid om producten uit te proberen is het grootste obstakel:

Meer onderzoek
De Twinkle100, een uitgave met de honderd grootste online retailers en dertig grootste online reisbedrijven naar omzet, wordt regelmatig als basis genomen voor onderzoek. Hieronder vindt u links naar artikelen over de resultaten daarvan: