Twinkle | Digital Commerce

Twinkle volgt op: Fruugo

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 2:20

Twinkle schrijft regelmatig over de (technische) plannen en ambities van grote en kleine e-commerce bedrijven. Maar wat komt er van terecht? In deze tweede editie van de onregelmatig terugkerende rubriek ‘Twinkle volgt op’ staat Fruugo centraal.

Het pan-Europese shopconcept Fruugo werd in 2009 opgericht door Nokia-medewerkers in Helsinki. Een paar weken na de lancering van het platform in thuisland Finland en Zweden voegde het bedrijf de Nederlandse markt toe aan zijn strategie. Vanaf dat moment konden Nederlandse webshoppers op het verzamelplatform Fruugo.nl in de eigen valuta en taal artikelen bestellen die in Finse en Zweedse landen te koop waren. Ook konden Finse en Zweedse consumenten kennismaken met Nederlandse webshops die zich aangesloten hadden bij het platform. Nadat Twinkle in de zomer van 2009 sprak met Frank Meilink, toentertijd key account manager voor Fruugo in Nederland en Duitsland, bleef het lang stil rond het bedrijf.

23 landen
Sinds de lancering van Fruugo in Nederland is er echter veel gebeurd, vertelt Dominic Allonby, ceo van Fruugo.com, nu aan Twinkle. Zo is het bedrijf in 2012 volledig overgenomen door zijn Britse managementteam. ‘Ook is Fruugo’s populariteit in Nederland en andere landen langzaamaan gegroeid. Bij de start van ons concept werkten we samen met een handvol retailers. Momenteel verkopen we een paar miljoen producten op platformen in 23 landen in Europa.’

Kleine webwinkeliers
Het bedrijf heeft, volgens de Nederlandse website, 250 retailers in zijn bestand staan. ‘Dit zijn voornamelijk kleine en middelgrote ondernemingen’, zegt Allonby. ‘Ons doel is om hen een platform te bieden waarop zij een grotere, Europese doelgroep kunnen bereiken voor hun assortiment. Europese klanten maken daarbij kennis met de kleinere retailers in andere landen, in plaats van alleen de producten van de grote ondernemingen.’

Beursintroductie
De omzet van Fruugo in Europa is groeiende, vertelt de ceo, net als het aantal bezoekers. Allonby: ‘Ons doel is om nog dit jaar de grens van 1 miljoen bezoekers te bereiken in Europa.’ Hoeveel bezoekers de Nederlandse website precies telt en hoeveel omzet het platform in ons land genereert, wil Allonby niet vertellen. Wel geeft hij aan dat als het bedrijf zo blijft groeien, een beursintroductie ‘te overwegen is’. ‘Maar daar hebben we nu nog geen concrete plannen voor’, voegt Allonby toe.

Mobiele app
Wel laat de ceo weten dat Fruugo bezig is met de ontwikkeling van een mobiele applicatie. ‘Op deze app kunnen onze klanten vanaf het einde van de zomer “lokaal” winkelen in Europese webshops. De app wordt beschikbaar voor Android en iOS.’ Momenteel winkelt 20 procent van Fruugo’s klanten al via de smartphone op de mobiele site.

Samenwerkingen
Fruugo wil in de toekomst zijn klantbestand in elk land waarin het bedrijf nu aanwezig is gaan uitbreiden. ‘Ook willen we partnerships met technologische bedrijven en online marketingondernemingen gaan uitrollen in heel Europa om eenvoudiger samenwerkingen te kunnen starten met voor ons nieuwe webwinkeliers’, zegt Allonby. ‘2013 en 2014 worden belangrijke jaren voor Fruugo.’