Twinkle | Digital Commerce

Vente-privee: ‘Relatie met klant is belangrijkste voor groei’

2017-05-27
180101

Vente-privee.com is van plan om zich de komende tijd nog meer te nestelen op de Nederlandse markt. De van oorsprong Franse flash sales site doet het goed in Europa. Ilan Benhaim, mede-oprichter van de website, vertelt aan Twinkle waarom dat zo is.

Vorig jaar breidde Vente-privee.com uit naar Nederland. ‘We startten met een Engelstalige website voor Nederlandse consumenten’, zei Benhaim vanochtend in het Amsterdamse Pakhuis de Zwijger. ‘Nu bevinden we ons in fase twee: het ontwikkelen van een Nederlandstalige website met de daarbij horende lokale services en met producten die passen bij jullie markt.'

Vente-privee bekijkt per land onder meer op welke kortingspercentage consumenten aanslaan. 'In Frankrijk ligt dit heel anders dan in Nederland', kan Benhaim inmiddels uit ervaring zeggen. 'We testen dit soort aspecten in de eerste fase van de uitrol naar een nieuw land, waarna we overgaan tot de tweede fase met een website in de eigen taal.'

Tevreden klanten
Benhaim benadrukte in zijn presentatie op Emerce eFashion dat het succes van Vente-privee.com voornamelijk voortkomt uit zijn focus op de ‘satisfaction’ van de klant. ‘Dat is de sleutel’, legt Benhaim aan Twinkle uit. ‘Wij focussen ons minder op marketing en meer op onze relatie met de klant en met de bedrijven waarmee wij samenwerken. Op die manier komen klanten bij je terug.’

Neem de tijd
Daarnaast is het volgens Benhaim vooral belangrijk om de tijd te nemen voor internationale expansie. ‘De meeste online retailers willen snel omzet genereren door zich te binden aan Google. Wij geloven daar niet in. Wij willen niet afhankelijk zijn van Google en daar veel geld aan uitgeven. Dat geld besteden we liever aan een goede klantenservice en logistieke dienst. Klanten zoeken op hun favoriete merk en komen dan op je site terecht. Wanneer je dan uitblinkt in een goede en persoonlijke klantenservice en uitstekende productpagina’s, zal je worden onthouden en zal de klant terugkomen. Dit zorgt voor veel meer omzet dan wanneer een klant eenmalig vanuit Google langskomt en na een bezoek vergeet welke webshop hij heeft bezocht. Die grote fout maken veel concurrenten en copycats (momenteel zo’n vierhonderd, red.) van ons.’

Geen stenen winkels
Vorig jaar vertelde oprichter Jacques-Antoine Granjon aan Twinkle dat omnichannel de toekomst wordt voor e-commerce. Benhaim geeft aan dat omnichannel niet per se betekent dat de online pure player, die Vente-privee.com is, stenen winkels moet gaan openen om de omnichannelervaring mogelijk te maken voor klanten. ‘Maar wat bij ons anders is dan bij andere retailers, is dat wij laten zien wat de klant eigenlijk niet nodig heeft. Wij zorgen ervoor dat een consument die geen behoefte heeft aan een item, die behoefte door ons wel krijgt en uiteindelijk het item aanschaft. We pull the traffic. Voor ons is het niet mogelijk om de jaarlijks zesduizend tijdelijke online boutiques die wij openen voor bedrijven, ook in de stenen variant te openen als pop-up shops.’

Crisis
Benhaim wil vooral het idee uit de wereld helpen dat Vente-privee.com alleen goed loopt dankzij de crisis. ‘Wij maken sowieso geen misbruik van het feit dat andere retailers het moeilijk hebben tegenwoordig. We willen die bedrijven met onze website juist helpen om overstock voor een goede prijs bij ons te verkopen, zodat zij daardoor meer omzet genereren. Ook adverteren zij indirect op Vente-privee.com, wat ook weer zorgt voor meer naamsbekendheid van de merken. Doordat wij daarnaast met onze consulting-afdeling advies bieden aan bedrijven over hoe zij kunnen groeien, zullen zij vaker met ons samenwerken, wat alleen maar beter is voor ons.’

En wat als de crisis voorbij is? Benhaim: ‘Consumenten hebben dankzij de crisis een andere houding aangenomen tegenover de prijzen van producten. Klanten willen nu meer voor dezelfde prijs, maar kopen daarom ook meer bij hun favoriete merk. Dit zal na de crisis ook zo blijven, want wie wil er nu niet meer voor hetzelfde geld?’

Vente-privee.com
Vente-privee.com heeft momenteel 18 miljoen leden en het boekte in 2012 een omzet van 1,3 miljard euro. Het bedrijf groeit elk jaar met 22 procent. De flash sale site verkoopt ‘alles wat gefotografeerd kan worden' en verstuurde vorig jaar 60 miljoen bestellingen naar klanten in acht Europese landen en de Verenigde Staten.

Lees hier het interview dat Twinkle begin 2012 had met oprichter Jacques-Antoine Granjon.