De Detail Management Groep (DMG) heeft onlangs webwinkels geopend voor zijn formules Deco Home en Verf & Wand en voor het eigen merk Dimago. Daarmee heeft de online woondecoratiemarkt er een nieuwe speler bij.
DMG is met 200 fysieke winkels voor de ‘complete aankleding van het huis’ als franchisegever al jarenlang actief in Nederland en België. In de winkels van Deco Home en Verf en Wand worden producten van onder andere Flexa, Histor, Luxaflex en Unilux aangeboden.
Etalage
De webshops zijn opgezet met als hoofddoel om de tweehonderd fysieke DMG-winkels online bekender te maken. ‘We willen de vindbaarheid van onze winkels op het web verhogen en daarnaast de “etalage” van de fysieke shops verbreden en verplaatsen’, zegt Henk Jongenelen van DMG tegen Twinkle. ‘Hiermee proberen we extra consumenten te verleiden om onze winkels te bezoeken en extra omzet te genereren voor de bij ons aangesloten detaillisten.’
De tweehonderd franchisenemers die onder de vlag van Deco Home of Verf en Wand verkopen kunnen, naast de landelijke website, gebruik maken van een eigen webwinkel. Jongenelen: 'Hierop kunnen zij producten te koop aanbieden die landelijk gezien misschien niet interessant zijn, maar wel voor de regio waar zij fysiek al verkopen.'
Click & collect
De focus van DMG blijft volgens Jongenelen op de fysieke winkels. ‘DMG probeert consumenten zoveel mogelijk naar de fysieke winkels te dirigeren’, legt hij uit. ‘Click & collect is daarbij een belangrijk focuspunt. Ook de bouw van de site is er qua informatieverstrekking op gericht dat klanten zoveel mogelijk naar de fysieke winkels komen. Voor klanten die absoluut niet naar een fysieke winkel willen, bestaat de mogelijkheid van thuisbezorgen uiteraard wel.’
Uitbreiden
De komende tijd worden de webshops uitgebreid met nieuwe artikelen. ‘We pakken dit per productgroep aan’, zegt Jongenelen. De keten wil zijn leden gaan stimuleren om het assortiment aan te vullen met lokale producten. Over nieuwe ontwikkelingen voor de webshops kan Jongenelen nog niets zeggen. ‘We zijn net gestart met de webshops en willen eerst monitoren hoe het gaat lopen. Het finetunen van de online winkels zal gedurende het traject plaatsvinden, hiervoor willen we ook nieuwe initiatieven gaan onplooien met onze franchisenemers.’
prima actie!!
Om betere vindbaarheid te creëren voor de website zelf (van DecoHome) en de onderlinge websites (deelnemers) zou er gekeken moeten worden naar een andere website structuur. Toevoegen van een webshop zal daar geen directe (aanzienlijke) verandering teweeg brengen (qua zoekvolume naar die 200 deelnemers), maar is wel een toegevoegde waarde voor de deelnemers zelf.
Je hoeft er maar 2 min. naar de basis te kijken en dan zie je dat er veel dingen niet goed zijn: de titel's van de homepages en die van de vervolg pagina's ontbreken of ze zijn slecht, in veel gevallen geen meta's, elke pagina dezelfde titel zowat. Daarnaast hangen er 200 verschillende URL's onder met 200 dezelfde identieke inhoud (duplicate content), dwz. dat er maar een paar resultaten te vinden zijn in Google en geen 200. Alles ook nog op dezelfde IP-adres enz.
Verder ga ik niet spitten. DecoHome had de web kunnen domineren, maar doet het niet, goed voor de concurrentie uiteindelijk denk ik dan maar.