Twinkle | Digital Commerce

Hoe gebruikt ASOS zijn social media?

2017-05-28
180101
  • 1:58

De modewebshop ASOS heeft één van de grootste social media-communities van alle online retailers in Groot-Brittannië. Het bedrijf heeft diverse prijzen gewonnen voor zijn social strategie. Hoe maakt ASOS gebruik van Facebook, Twitter, Pinterest en Google+? David Moth van Econsultancy.com analyseerde de media.

Facebook
ASOS behoort op Facebook volgens Moth tot de populairste retailmerken van Groot-Brittannië. Met 2,2 miljoen fans staat de pagina bovenin de ranglijst, samen met Topshop (3,1 miljoen) en New Look (1,9 miljoen). Het bedrijf plaatst twee tot drie (meestal visuele) berichten per dag, ook in de weekenden.

De meeste reacties worden gegeven op stellingen waarbij ASOS de klant aan het woord laat. Deze ‘fill in de blank’-posts krijgen rond de tweehonderd responsen. Het bedrijf is daarbij erg actief in het reageren op zijn fans.

Twitter
ASOS heeft verschillende Twitter-accounts voor zijn fashion updates en klantenservice. Zo worden fans niet gestoord met klachtmeldingen en kan er toch een positieve band worden opgebouwd met klanten.

Ook heeft de online shop aparte accounts voor mannenmode en vrouwenkleding geopend. De account voor vrouwen is een stuk populairder met 438.000 volgers dan de mannelijke variant (20.000 volgers).

ASOS reageert ook op Twitter op de @mentions van fans. Dit draagt bij aan het opbouwen van een relatie met de klant en verhoogt de brand loyalty van consumenten, zegt Moth. De webshop experimenteert daarnaast met de nieuwe app Vine door een ‘uitpakcampagne’ te lanceren. Het bedrijf reikt prijzen uit aan klanten die met de Vine-app een foto van zichzelf maken terwijl zij hun nieuwste ASOS-bestelling uitpakken. Deze foto moeten zij onder de hashtag #ASOSUnbox plaatsen.
Klachten worden hoofdzakelijk behandeld met behulp van een telefoontje of email van de klantenservice en direct messages.

Pinterest
ASOS heeft volgens Moth zijn Pinterest-pagina sinds december vorig jaar vernieuwd. De afbeeldingen linken niet meer, zoals voor die tijd, naar blogs en artikelen van externe websites. Ook is in elk ‘bord’ het ASOS-logo verwerkt.

De Pinterest-pagina telt momenteel 25.000 volgers. Dit, in vergelijking met de 7.735 volgers die Moth in juli vorig jaar telde.

Google+
Terwijl bedrijven als Walmart en Tesco hun Google+-account volgens Moth hebben verwaarloosd, post ASOS nog dagelijks een of twee berichten per dag op zijn pagina. Het gaat hierbij om unieke content, die niet op de andere platformen te zien zijn. Dit resulteert in vijftig tot honderd +1’s per item en in totaal 1,4 miljoen volgers. ASOS is daarmee de populairste Britse online retailer op Google+, meldt Moth.