Twinkle | Digital Commerce

Diageo opent online platform voor luxueuze dranken

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:28

Diageo, ’s werelds grootste producent van gedistilleerde dranken, heeft een e-commerce platform voor zijn luxe merken geopend. De houdstermaatschappij van labels als Johnnie Walker en Guinness heeft de webshop 'Alexander & James' gedoopt.

Dat meldt de nieuwswebsite Thedrinkbusiness.com.

Het is de eerste keer dat Diageo zijn klanten online de mogelijkheid biedt om luxe dranken te kopen. Voorlopig zal dit alleen voor consumenten in de UK een optie zijn. Het platform is ingericht met dranken die afkomstig zijn uit het Blue Label- en Gold Label Reserve-assortiment van het bedrijf. Dit zijn Johnnie Walker, Tanqueray No. 10, Ciroc, Ketel One en de single malt-dranken Cragganmore, Singleton en Caol lla. Ook worden er glazen en 'drankaccessoires' in de shop verkocht.

De producent werkt voor het platform samen met internetbureau Huge. Deze heeft tevens nieuwe verpakkingen ontworpen voor de drankflessen die online worden gekocht.

Toenemende vraag
Diageo lanceert de online shop in reactie op de toenemende vraag naar luxe producten online. ‘We zien een mogelijkheid om zelf een e-commerce platform te openen en de essentie van onze artikelen ook online uit te dragen’, vertelt Philippa Dickson, managing director van Alexander & James aan Thedrinkbusiness.com. ‘The online shop brings end to end luxury brand experience where people will be able to learn about our spirits and receive expert advice on food pairing.'

Groeiend
De Britse multinational zag zijn winst vorig jaar stijgen van 1,87 miljard pond in 2011 naar 3,2 miljard pond. De omzet steeg met 5 procent naar 7,05 miljard pond in het half jaar dat liep tot december. De producent verkoopt momenteel dranken in Noord-Amerika, West-Europa en Oost-Europa. Diageo streeft ernaar in Afrika, Azie en Latijns-Amerika in 2015 de helft van zijn omzet te realiseren.