Twinkle | Digital Commerce

Zeemanshop.com meer service- dan omzetkanaal

2017-11-08
180101

Zeeman opende in het midden van de zomer een permanente webwinkel. Manager marketing & communicatie Jacques van der Bom ziet het nieuwe Zeemanshop.com om te beginnen als een servicekanaal.
 

Tekst: Arjan van Oosterhout

Zeeman oogstte de afgelopen jaren veel lof met spraakmakende weggeefacties. In 2009 en 2010 bracht de keten respectievelijk gele boxershorts en dito hipsters aan de man via zijn website. Bestellers hoefden alleen de verzendkosten te betalen om het ondergoed in huis te halen. In de zomer van vorig jaar stuntte Zeeman met het fictieve luxury brand Frank tijdens de Amsterdam Fashion Week. Bij de lancering van Frank, compleet met modeshow in Amsterdam, wisten slechts zeven mensen dat de collectie afkomstig was van Zeeman. Na de coming out verwerkte Zeeman enkele duizenden orders in ‘pop-up webshop’ Frankfashion.nl.




Van der Bom noemde de actie met Frankfashion.nl vorig jaar een mooie testcase om te ervaren wat er allemaal bij online verkoop komt kijken. ‘Maar een besluit of wij een webwinkel gaan openen of niet, vergt toch nog wat meer onderzoek’, zei hij toen.

Efficiëntie
Dat onderzoek is inmiddels verricht. ‘Ik zag behoorlijk wat beren op de weg’, blikt Van der Bom terug, ‘omdat het gewoon lastig is om een online operatie rendabel te krijgen met onze lage prijzen. Efficiëntie is key. We hebben voor elkaar gekregen dat picking en packing relatief weinig menskracht kost. Nadere details kan ik daarover niet kwijt.’

Voor de fulfilment werkt Zeeman samen met Pondres. GimiScale tekende voor het concept, de realisatie en de infrastructuur van Zeemanshop.com, Persuade Brand Interaction bedacht een nieuwe weggeefactie ter introductie van de shop: het Zeeman reclameshirt (zie foto). Wie dat bestelt, betaalt de 4,95 euro aan verzendkosten die Zeeman altijd rekent voor bestellingen onder de 50 euro. PostNL bezorgt orders binnen 48 uur bij de klant.

551e winkel
Zeeman beschouwt Zeemanshop.com als zijn 551e winkel, zegt Van der Bom: ‘We bieden dezelfde prijzen en service als in onze winkels. Klanten kunnen online bestelde artikelen daar binnen 31 dagen ruilen of hun geld terugkrijgen. Weborders ophalen in de winkel kan nog niet, dat is iets wat we later misschien toevoegen. Hetzelfde geldt voor online verkoop in België, Luxemburg, Duitsland en Frankrijk, waar we ook winkels hebben. Ook zullen we het online assortiment nog uitbreiden, hoewel ik niet denk dat we vloeistoffen en hele grote producten op het web zullen gaan aanbieden.’

Corporate site
Zeemanshop.com moet zichzelf terugverdienen, aldus Van der Bom, geholpen door verwijzingen in papieren folders. ‘Maar ik ga niet zeggen dat de shop omzettechnisch onze grootste winkel moet worden bijvoorbeeld. Ik zie het allereerst als een servicekanaal voor onze klanten. Waarom we de shop niet hebben geïntegreerd in Zeeman.com? Eerlijk gezegd weet ik niet wat wijsheid is hierin. Ik heb gemeend dat het beter was de corporate site, met onder andere vacatures en informatie over maatschappelijk verantwoord ondernemen, de corporate site te laten. We verwijzen daarop natuurlijk wel naar de webwinkel.’

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 8-2012.