Twinkle | Digital Commerce

interactieve hanger

2017-11-08
1024576
  • 2:18

Er wordt in de retailsector veel over 'beleving' gepraat. Winkelen moet van een moetje veranderen in een uitje, anders hebben fysieke winkels geen recht van bestaan. Vaak uit die 'beleving' zich in het koffiehoekje, een glas champagne bij een duur pak of een DJ in de hoek.

Leuk natuurlijk! Maar op een gegeven moment zou de consument die grijsgedraaide belevingsideeën wel eens kunnen gaan negeren. Immers als je shopt in zo'n handige webshop heb je je eigen muziekinstallatie en koffie onder handbereik.

Het verschil tussen een winkel en een webshop is natuurlijk dat je persoonlijker geholpen kunt worden. Hoewel ik mijn wijn best wel eens online koop, neem ik toch af en toe de moeite om vanuit Amsterdam naar Anne & Co in het landelijke Ilpendam te rijden. Er zijn voldoende wijnhandelaren in Amsterdam, maar de eigenaresse van deze dorpswinkel met verstand van en passie voor wijn neemt écht de tijd om mij te helpen.

Zo'n situatie herken je vast wel. Een goed kledingadvies weerhoudt zelfs de meest doorgewinterde webshopper wel eens een keer van een aankoop bij een online kledinggigant.

Het probleem is natuurlijk dat er niet altijd tijd en ruimte is voor dat persoonlijke advies. Als de rij voor de kassa in Ilpendam te lang wordt, dan moet zelfs Anne schipperen met haar beperkte tijd. En in een kledingwinkel in het lagere segment op een dure A-locatie is persoonlijk advies gewoon te duur. Al die verkopers moeten immers betaald worden.

Hoe lossen webshops dat op? Nou, door de klant die een product aanraakt direct een aantal bijpassende kledingstukken of een filmpje met een model dat het kledingstuk draagt te tonen. Eigenlijk geautomatiseerd adviseren op basis van het consumentengedrag dus. Het kost minder tijd en is toch een beetje 'inspirerend'.

In Japan bedacht Teamlab een product waarmee dit ook in de fysieke wereld zonder hulp van een verkoper opgelost kan worden: de interactieve hanger. Op het moment dat iemand een kledingstuk met hanger uit het rek pakt, wordt dat geregistreerd door een sensor. Op dat moment kan je er van alles mee doen:

  • Je kunt bijvoorbeeld bijpassende producten op een beeldscherm tonen .
  • Of een filmpje van een model dat het kledingstuk draagt, zodat je nog voor het passen meer meer gevoel krijgt met het lapje textiel in je handen.
  • Je kunt het verhaal achter het product vertellen, bijvoorbeeld een interview met de designer.
  • En je kunt zelfs de verlichting of de muziek aanpassen hetgeen uit het rek getrokken wordt.

Uiteraard weet je nu ook hoe vaak een artikel uit het rek wordt gehaald en wat vervolgens de conversie is. Dat klinkt als interessante informatie die eerder alleen in webshops gemeten kon worden!

Bekijk het filmpje om te zien hoe het werkt.
 

Natuurlijk ben ik benieuwd wat er gebeurt als er 20 mensen op hetzelfde moment iets uit een rek pakken. Maar ik ben vooral nieuwsgierig naar welke Nederlandse retailer zich door die Japanners laat inspireren!