Twinkle | Digital Commerce

Je eigen boontjes doppen

2017-11-08
180101

Het is zondagochtend half vijf. Mijn partner ligt nog zacht snurkend naast me in bed, maar ik weet het al. Ik begin een webwinkel met erwtjes. Ik word internetondernemer.


Ik ga erwtjes verkopen op Verseerwtjes.nl. Niet zomaar erwtjes, maar bijzondere erwtjes. Verse peulvruchten, direct van het veld, in het seizoen, gepeld door de zware jongens in de lokale penitentiaire inrichting.

Wij bieden doperwten, velderwten, tuinbonen, raasdonders, bruine en witte bonen, grauwe en groene erwten, kapucijners en van die verse trendy Japanse soyabonen Edamame. Je krijgt er boter, bonenkruid of munt, of soyasaus en gehakte sjalotjes bij. Een onsje erwtjes kost tussen 4 en 8 euro. Maar, dan heb je ook echt wat.

Tijdvensters
Wij bezorgen met een tijdsvenster van 2 uur, vandaag voor 12 uur besteld, vandaag geleverd. Voor wie wil afhalen werken we samen met geselecteerde groentenjuweliers in Amsterdam-Zuid, het Centrum en Buitenveldert. We hebben zelfs al plannen voor een shop-in-shop bij Smaak.nl.

Via sociale media gaan we onze ‘business’ stevig promoten; Facebookgroepen, Twitterrelaties en zelfs het laatste restje van onze Hyves-vrienden gaan we spammen met het verste nieuws, trendy recepten en de laatste aanbiedingen van onze webwinkel.

Vers
Ik weet zeker dat ik goed zit. De online markt voor verse groenten ligt compleet braak. Slechts één procent van de Nederlandse consumenten heeft wel eens groenten of fruit via het internet gekocht. In Groot-Brittannië ligt dat percentage op 14 procent. Het Productschap Tuinbouw heeft onderzoek  gedaan naar online verkoop van vers in Nederland, Duitsland en Groot-Brittannië. De online verkoop van groenten en fruit en andere versproducten heeft de toekomst in Nederland. Ik zit dus in een geweldige groeimarkt.

Ondernemen
De helft van klein ondernemend Nederland zit werkeloos thuis. Veel van die ZZP'ers zullen zich in de vele stille uurtjes thuis afvragen wat ze dit jaar moeten doen. Ook zij moeten nu echt hun eigen boontjes doppen. Bijna een derde van alle Nederlanders zegt binnen vijf jaar een eigen webshop te willen beginnen. Dat bleek vorig jaar uit onderzoek van Winkeltje.nl. Dan moeten we toch wel verduveld veel nichemarkten gaan bedenken. Het wordt druk in de steeds vollere webwinkelstraten van Nederland.

Maar ja, hoe vertel ik het straks mijn partner bij het zondagse ontbijt?