Twinkle | Digital Commerce

Groupon differentieert met Blacklabel-deals

2017-05-27
180101
  • 1:30

Groupon doet trouwe klanten en volgers in Nederland voortaan speciale aanbiedingen. De eerste zogenoemde Blacklabel-deal, die recht geeft op een 10-gangendiner bij sterrenrestaurant Niven, werd alleen buiten Groupon.nl verspreid.


Marketingmanager Lilian Doets laat weten dat Groupon al ervaring opdeed met de Blacklabel-deals in Australië. Voor de kortingssite bieden ze enerzijds een manier om trouwe klanten en volgers te belonen en anderzijds om adverteerders aan de bovenkant van de markt aan zich te binden: ‘Zo’n Michelin-restaurant is daar een goed voorbeeld van’, aldus Doets. ‘Zij kunnen op meer exclusieve basis bij ons terecht. Of het ook een deal bij een webwinkelier kan zijn? Dan moet het wel om iets heel speciaals gaan.’

Via e-mail, Facebook en Twitter
De Blacklabel-deals worden onder meer verspreid via e-mails aan ‘loyale klanten’, schrijft Groupon vanochtend in een persbericht. Doets, die niet kan zeggen hoeveel Nederlandse e-mailabonnees Groupon momenteel heeft, laat weten dat het gaat om klanten die in de laatste maanden nog een voucher hebben gekocht op de site. De aanbiedingen worden verder gedeeld via Facebook en Twitter, waarna mensen ze ook aan elkaar door kunnen sturen. Doets: 'Via de link (voorbeeld) komen mensen terecht op een speciaal gedeelte van onze site, waar ze de Groupon kunnen kopen.’

'De gast wil dit soort acties'
Sterrenchef Niven Kunz laat aan Misset Horeca weten dat de 3.500 beschikbare vouchers in een mum van tijd waren uitverkocht. De kortingsbonnen van 99 euro geven recht op een proeverij van 10 gangen voor twee personen bij zijn restaurant in Rijswijk. Van collega’s kreeg Kunz al behoorlijk wat sceptische reacties. Daarop zegt hij: ‘Mijn deal met Groupon liep officieel 38 uur. Binnen tien uur was ik uitverkocht! Dat zegt toch genoeg. De gast wil dit soort acties. Dat kun je als restaurateur wel willen tegenhouden, maar dat lukt niet.'