'Quick view' of 'quick shop' is een vorm van productpresentatie die je steeds vaker tegenkomt op e-commerce websites, met name in de fashion. In dit artikel wordt aan de hand van voorbeelden beschreven waarom deze manier van productpresentatie zo goed werkt.
Tekst: Marco Flapper
Quick view is de mogelijkheid om op een overzichtspagina met artikelen snel meer informatie te zien van een bepaald artikel. Dit gebeurt op een gebruikersvriendelijke manier, dus zonder dat je de pagina verlaat. Vaak zie je wat meer afbeeldingen van het artikel, een korte omschrijving en heb je de mogelijkheid om het artikel direct in je winkelmand te plaatsen.
Waarom werkt de quick view zo goed?
Op de eerste plaats omdat het een gebruiksvriendelijke optie is; je kunt snel meer informatie krijgen van het artikel om te bepalen of je het wilt bestellen of niet. Zo niet dan ga je eenvoudig verder met de overzichtspagina om een ander artikel te bekijken.
Op de tweede plaats is deze benadering erg sterk omdat zeovereenkomt met de manier waarop in fysieke winkels wordt gewinkeld. Vergelijk het maar: je komt een kledingwinkel binnen op zoek naar een broek. Je loopt naar het rek met de broeken. Je bekijkt het rek met broeken (= de overzichtspagina), pakt een broek die je leuk vindt uit het rek en bekijkt de broek (= de quick view). Als het niet bevalt hang je de broek terug. Vervolgens pak je een andere broek (= weer de quick view). Je kijkt naar de maat en de kleur en besluit de broek mee te nemen. Vervolgens pak je nóg een andere broek (quick view). Ook deze broek vind je leuk, maar er is twijfel. Je wilt meer informatie en besluit de verkoper een aantal vragen te stellen over de maat en de stof (= doorklikken naar de productdetailpagina).
Vier voorbeelden van quick view in fashion
1) H&M
De website van H&M heeft onlangs een restyle gekregen en maakt gebruik van de laatste inzichten op het gebied van productpresentatie en usability.
Bij H&M wordt de quick view 'quick shop' genoemd. Zodra je met de muis over een afbeelding gaat, verschijnt de button:
Na kllikken verschijnt de quick view pagina met extra informatie over het artikel:
Het tonen van relevante artikelen zit bij H&M verborgen achter een knop die niet goed opvalt. Voor de rest ziet het er goed uit, de achtergrond wordt iets donkerder waardoor de quick view zelf goed opvalt en dat geeft rust. Je kunt zelfs artikelen direct virtueel passen in de paskamer.
2) Zappos
Bij Zappos is de quick view op een originele en leuke manier ingevoerd:
Zappos kiest ervoor om de achtergrond niet te vervangen, wat H&M wel doet. Hierdoor wordt het wat onrustig en het maakt de navigatie onduidelijker. De overzichtspagina blijft zo wel goed in beeld. De variant is dat je met de pijltjes, links, rechts, naar boven, naar beneden over de overzichtspagina kunt 'scrollen' en op deze manier alle artikelen snel kunt bekijken.
Er zijn echter ook veel artikelen die geen quick view hebben. Dan moet je de knop ook niet laten zien:
3) Foot Locker
Foot Locker duidt op de aanwezigheid van quick views via een button met tekst en een vergrootglas.
Op de quick view pagina wordt ook de gemiddelde productbeoordeling getoond (mits aanwezig):
4) Wehkamp.nl
Ook de marktleider in Nederland maakt gebruik van quick view. Dit wordt alleen met het symbool van een vergrootglas duidelijk gemaakt. Alleen een vergrootglas geeft de indruk dat een grotere afbeelding kan worden getoond of kan worden ingezoomd en dit is hier niet het geval. Beter was het om ook een tekst te plaatsen als 'snel bekijken':
Ook bij Wehkamp.nl wordt de achtergrond helaas niet vervaagd:
Belangrijkste kenmerken
De belangrijkste kenmerken van de quick view zijn, op de overzichtspagina:
- Snel en zonder naar een andere pagina te gaan, meer informatie bekijken van een artikel
- Snel kunnen doorgaan met shoppen op de overzichtspagina
- Op de overzichtspagina duidelijk maken dat de quick view is te gebruiken d.m.v. een knop of link.
De belangrijkste kenmerken van de quick view zijn, op de quick view pagina zelf:
- Een grotere afbeelding kunnen bekijken, en/of kunnen inzoomen
- Meerdere afbeeldingen en/of video kunnen bekijken
- Omschrijving van het artikel
- Door kunnen klikken naar meer informatie
- Mogelijkheid om het artikel in de winkelmand te plaatsen of aan de verlanglijst toe te voegen
- Optioneel: bijpassende artikelen tonen
- Optioneel: delen op sociale media
- Optioneel: beoordeling tonen
Conversie?
De quick view is een handige en gebruikersvriendelijke manier om artikelen snel te kunnen bekijken. Het helpt de consument beter in het kiezen van het juiste artikel door de beleving van de fysieke winkel te benaderen. Of het ook conversieverhogend werkt omdat consumenten minder snel afhaken is nog niet duidelijk. Duidelijk is wel dat we de quick view op steeds meer websites zullen tegenkomen.
Marco Flapper is accountmanager e-commerce bij Eperium. Dit artikel verscheen eerder op E-commerceblog.nl, het weblog van dat bureau.
Ik vind beide argumenten in het 'waarom' deel eigenlijk geen hout snijden. Het zal dan ook geen verrassing zijn dat ik niet onverdeeld enthousiast ben over de quickview.
Een klik is een klik, en bij een goede webshop zou het openen van een productpagina nauwelijks langzamer moeten zijn als het openen van de quickview. Ook het terugkeren naar een overzichtspagina zou bijna net zo snel moeten zijn als het sluiten van de quickview. Zo bijzonder veel gebruiksvriendelijker vind ik het dan ook niet.
De vergelijking met een fysieke winkel is leuk bedacht, maar een webshop is nu eenmaal geen fysieke winkel. Er is geen verkoper, en zelfs als je even de parallel tussen de verkoper en de productpagina trekt, dan is in een webshop de 'verkoper' altijd direct beschikbaar, en vormt hij dus geen enkele belemmering bij het winkelen. Da's bij een fysieke winkel nog weleens anders. De echte voordelen van een verkoper, zoals persoonlijk advies en een extra mening, heb je online vrijwel nooit.
Daarnaast is het de vraag of je potentiële kopers wel blij maakt door ze minder te laten zien. Kopen vrouwen niet veel vaker op basis van een compleet plaatje, een outfit? Ze willen toch geïnspireerd worden? Bovendien doe je ook jezelf tekort door cross/upsell te laten verdwijnen. Als je bijpassende artikelen wel in de quickview gaat tonen, zou ik het niet met een strak gezicht nog een quickview kunnen noemen.
Er zal vast een reden zijn waarom partijen als H&M, Zappos en Wehkamp met een quickview zijn gaan werken, maar ik ben erg benieuwd naar het effect van de quickview op de conversie, het gemiddeld aantal artikelen per order en het retourpercentage. Ik blijf het onderwerp in ieder geval volgen!
Snelheid is één, beleving is nog iets anders. Bij een traditionele product detail pagina is het overzicht van de andere producten weg. De potentiële koper moet daarom nadenken hoe hij/zij terug moet naar het overzicht. Is dat met de <back> knop van de browser, of met een linkje op de pagina, en waar staat dat linkje dan? Producten bekijken met de quickview gaat veel natuurlijker en vereist minder denkwerk.
Ik kan me voorstellen dat er steeds meer gegevens op de quickview getoond gaat worden en daardoor de functie van product detail pagina gaat overnemen.
We zullen zien of de genoemde partijen de quickview handhaven en uitbreiden of terug zullen keren naar de traditionele navigatie. Ik denk zelf dat we de quickview op steeds meer plekken zullen zien. De conversie zal het uitwijzen...
Een quickview mogelijkheid naast de productdetailpagina zal zeker een toegevoegde waarde hebben. Maar of de bezoeker te zien krijgt wat men wenst is de vraag natuurlijk.
Vaak volstaat bij kleding een voor, achter en detail productfoto. Voor andere artikelen is een degelijke zoom functie van de shop een meerwaarde.
Zelf merken wij dat de 360 graden fotografie, of 3D fotografie sterk in opkomst is. De traditionele systemen zijn relatief prijzig, hierin bieden wij een oplossing.
Feit blijft dat een goede presentatie van de producten een belangrijke factor is voor een goede conversie. Wij merken helaas dat dit nog al eens wordt onderschat.
Een quickview mogelijkheid met zoom en 360 graden presentatie lijkt mij het meest ideaal. Daarbij zal de laad snelheid van de pagina of popup nauwlettend in de gaten gehouden moeten worden.
Da's veel tekst om je eigen product te promoten Jeroen, maar je hebt in ieder geval moeite gedaan :) Wat ik natuurlijk mis: wat is die toegevoegde waarde volgens jou dan precies?
Volgens Marco zit hem dat o.a. in het blijven tonen van de overzichtspagina, maar dat zie ik zelf niet zo. Allereerst omdat mensen prima weten hoe ze online moeten winkelen, en het terugkeren naar een overzichtspagina volgens mij dan ook geen denkwerk meer kost, maar daarnaast omdat het selecteren van een ander product met de quickview niet makkelijker wordt. Je kunt namelijk niet met 1 klik vanuit de quickview een ander product uit het overzicht aanklikken.
Voor het tonen van meer foto's, of een 360 graden view, volstaat een veel simpelere oplossing: de mouseover. Bij ASOS zag ik een tijdje geleden een leuke: bij een kinder t-shirt kwam de foto tot leven bij een mouseover, en werd het een filmpje waarin je het kindje wat zag bewegen in z'n t-shirtje. Voor ouders vast heel moeilijk om te weerstaan :)
@Michel. De toegevoegde waarde is mijn inziens dat je het artikel in een beknopt overzicht bekijkt en mogelijkerwijs besteld. Wanneer je verschillende artikelen wilt vegelijken is het een ander verhaal.
Het gaat mij ook niet om het promoten van eigen producten, vanzelfsprekend ga ik dit niet uit de weg. Een commerciele boodschap is het niet hoor.
Een 360 graden view en een mouse over functie vind ik een wereld van verschil. Het klopt wel dat een foto tot leven komt, maar een gedetailleerde presentatie van het artikel is het niet.
Bij de 360 graden animaties zijn ook zeer veel verschillen aan te geven hoor. Het resultaat zal mede afhankelijk zijn van de gebruikte animatie software.
Hoe je een product dient te presenteren is smaak gebonden, maar dat het belangrijk is om hier aandacht aan te besteden lijkt mij duidelijk.
Ik denk dat de kracht ligt in de juiste combinatie.
Per product gezien zal de conversie op de tradionele manier hoger zijn: een klant die op een product klikt en vervolgens op de productpagina uitkomt zal naar mijn idee eerder converteren dan wanneer de productinformatie via een popup verschijnt (quickview). Daarentegen zullen klanten wanneeer ze steeds een product op een aparte pagina moeten kijken waarschijnlijk eerder 'winkelmoe' zijn en stoppen met het browsen in de overzichtspagina's en het bekijken van productpagina's. Bij overzichtspagina's die quickview ondersteunen zullen bezoekers daarentegen meer individuele producten bekijken (via quickview), maar zal, zoals ik eerder aangaf, de conversie per bekeken product iets lager zijn.
Uiteindelijk is het natuurlijk om de totale conversiewaarde die telt. Ik denk daarom zelf dat de kracht ligt in een juiste toepassing. Een quickview zou naar mijn idee geen 'klik' moeten benodigen. Alleen door een met je muis boven het quickview icoon te hooveren zou er instant een popup moeten verschijnen die blijft 'plakken' zolang je de muis erover houdt. Daarbij moet er (bijv. onderaan) een duidelijke link komen naar de (uitgebreidere) productpagina van het betreffende artikel.