Twinkle | Digital Commerce

Fans bereiken en beïnvloeden via social media-marketing

2017-05-27
180101
  • 2:11

In de white paper ‘The Power of Like’, uitgegeven door comScore, wordt een analyse gegeven over hoe merken fans kunnen bereiken en beïnvloeden door social media-marketing. In het rapport staan tevens drie praktijkcases beschreven met Starbucks, Southwest Airlines en Microsoft Bing.

De belangrijkste bevindingen uit het rapport zijn:

  • Facebook is het meest dominante sociale netwerk met een publiek van zo’n 160 miljoen bezoekers per maand (in de Verenigde Staten). Het bedrijf tekent voor 90 procent van alle tijd die wordt besteed op sociale netwerk-sites.


  • Branded content kan vele vormen aannemen op social media. Denk aan content diedirect wordt gedeeld via merken, content die verder wordt gestuurd door connecties of social marketing zoals het advertentieformat Facebook’s Sponsored Stories. Terwijl er een enorme focus is op het tellen van de verspreiding van deze uitlatingen op sociale netwerken (en, in mindere mate, het categoriseren ervan) blijkt uit het onderzoek dat het bereik en de frequentie van merkimpressies via social media veel belangijker is dan simpelweg het tellen van statistieken.
  • Facebook-gebruikers besteden meer dan een kwart van hun tijd op Facebook aan het consumeren van en interacteren met de Facebook Newsfeed. Deze activiteit tekent voor 4 procent van alle tijd online in de Verenigde Staten. De newsfeed is ook de primaire locatie waar branded content wordt geconsumeerd. In feite is er 40 tot 150 keer meer kans dat gebruikers branded content consumeren via de newsfeed, dan dat ze de fanpage van een merk of bedrijf zullen bezoeken.


  • Er zijn meestal twee potentiële doelgroepen voor branded content op Facebook. Allereerst de fans van merken (degenen die zelf een merk hebben ‘geliked’)/ Zij zijn het makkelijkst te bereiken via social media merkimpressies, maar de vrienden van deze fans vormen ook een belangrijk publiek. Zij vertegenwoordigen meestal een veel groter aantal consumenten (gemiddeld 34 keer groter, voor de top 100 merkpagina’s) en kunnen de impressies ontvangen via hun vrienden. In de praktijkcases uit het rapport blijkt ook dat het bereik van branded content bij vrienden van fans beduidend hoger is dan het bereik onder fans.
  • De ‘value of a Fan’ kan op drie manieren worden beoordeeld: het versterken van de betrokkenheid en loyaliteit onder fans, het genereren van aankoopgedrag en door gebruik te maken van de mogelijkheid om vrienden van fans te beïnvloeden.

Het volledige rapport ‘The Power of Like’, met meer bevindingen en de drie praktijkcases, kunt u hier downloaden.

Bron: comScore

NB: Twinkle bracht in zijn laatste nummer een artikel over de kansen en valkuilen van de Like-button van Facebook: Link building wordt Like building.