Twinkle | Digital Commerce

Yoox zoekt groei in China

2017-11-08
180101
  • 2:14

De missie van Yoox is om in 2015 vijftig winkels online te hebben. Nu zijn dat er 25. Of eigenlijk 27; naast 25 online shops voor luxe fashion- en designmerken, runt Yoox de eigen sites Yoox.com en Thecorner.com.

De belangrijkste stap bij de uitbreiding is het betreden van de Chinese markt, vertelde Nanie Navarro, Country Manager Spain & France van de Yoox Group tijdens de Global E-commerce Summit eind mei. ‘Op dit moment zijn er 300 miljoen Chinezen online, in 2010 zullen er 300 miljoen Chinezen online kopen. Het is een markt met een enorme potentie. Als je denkt aan cross border shopping, móet je aan China denken.’ Eind vorig jaar startte Yoox met een Chinese webshop voor Emporio Armani. Het doel is om drie tot vijf webshops per jaar voor China gereed te maken.

Powered by
Yoox.com en Thecorner.com zijn de multibrandsites van de Yoox group. Sites waarop ze de luxe fashion- en designmerken een plek geven online te verkopen. Op Yoox.com kunnen ze de restvoorraad kwijt; Thecorner.com is meer een plek waar de brands kunnen experimenteren met online verkopen. Vanaf daar maken ze dan vaak de stap naar een ‘eigen’ webwinkel, powered by Yoox. Want daar is het van oorsprong Italiaanse bedrijf specialist in: het opzetten van webwinkels voor de luxemerken. Zo runnen ze online winkels voor Dolce & Gabbana, Valentino, Roberto Cavalli en Emperio Armani.

Yoox is the global internet retailing partner for leading fashion & design brands, zo zegt Navarro. Het bedrijf gaat met de merken een contract aan voor vijf jaar en vraagt daarvoor een set-up fee en een percentage van de omzet, afhankelijk van het gemiddelde orderbedrag. Met vijf distributiecentra verspreid over de hele wereld, zorgt Yoox ervoor dat de merken in meer dan honderd landen online kunnen verkopen. De omzet die de online shops genereren bedraagt slechts 1 procent van de totale omzet van de 25 merken. ‘Dat is niet veel, zult u denken’, zegt Navarrao. ‘Maar sommige webshops zijn nog heel jong en doen nog niet zo veel. Er zijn er dus ook bij die flink wat omzet draaien.’ Doel is om dit percentage binnen een jaar naar 3 tot 5 procent op te schroeven.

Omzet
De omzet van Yoox kwam in 2010 uit op 214,3 miljoen euro, 41 procent meer dan de 152,2 miljoen euro van 2009, toen 50 procent meer omzet werd geboekt dan in 2008. In twee jaar tijd heeft Yoox zijn omzet dus meer dan verdubbeld.

De monobrand webshops waren goed voor een omzet van ruim 50 miljoen euro, 80 procent meer dan in 2009. Inmiddels tekenen de shops dus voor bijna een kwart van Yoox’ omzet. Het bedrijf meldt verder dat het aantal geregistreerde bezoekers in 2010 is opgelopen naar 8,6 miljoen.