Twinkle | Digital Commerce

Britannia rules the e-waves

2017-05-26
389227
  • 2:18

De eerste Home Delivery Conference in Londen trok donderdag ongeveer vijfhonderd bezoekers. In een dag vol workshops, presentaties en netwerken werd het een logistiek event van formaat. De Britse e-commerce ligt stevig op stoom. Een supertanker, ook richting Europa en de VS.

De bezoeker kwam ogen en oren te kort op het congres. Vanaf de plenaire aftrap door Patrick Wall, CEO van Metapack, was het raak. Wat zijn de strategische logistieke onderwerpen voor de komende jaren? Hoe gezond hebben we de logistiek van het online kopen op dit moment georganiseerd, bekeken door een commerciële bril  Om de quote van Nick Robertson, CEO van Asos, aan te halen: 'Zelfs de beste shopping-ervaring kan volledig om zeep geholpen worden door een slechte belevering.'

De onderwerpen in de workshops van 15 minuten waren van zowel strategisch niveau als heel praktisch bruikbaar voor vandaag en morgen. Om er een paar te noemen:

  • De Javelin-group was adembenemend in 'Leading trends in ecommerce', met een scherpe visie op de periode 2010-2014.
  • Collect+ , een landelijke afhaalpuntenorganisatie, lichtte de plannen toe voor 2011: van 3500 naar 4500 afhaalpunten en het uitrollen van hun services 'Deliver2store' en 'Return@store'.
  • De rampzalige maand december 2010 met grote sneeuw- en afleveroverlast in de UK kreeg volop aandacht: 'E-commerce is nu zó belangrijk geworden. Hoe kunnen we ons onder zulke omstandigheden beter organiseren?'
  • Marktonderzoek door Snowvalley onder 250 webshops: hoe goed doen de webshops het op logistiek gebied?
  • Marktonderzoek door IMRG (de Engelse Thuiswinkel.org) onder vijftienhonderd online-kopers: antwoorden op 45 vragen over wat online-kopers van logistiek verwachten.
  • Workshops van Metapack over relevante deelonderwerpen, zoals de ontwikkeling van het aanbieden van afleveropties, de allocatieproblematiek voor webshops (hoe maak je op de beste manier gebruik van vervoerders i.v.m. nationaal / internationaal transport, express of niet-express-vervoer, vervoer van lichte of zware producten), de ontwikkeling van supplier-direct (webshop als verkoopinstrument, maar rechtstreekse logistiek tussen toeleverancier en consument).

De belangrijkste marktontwikkeling: internationalisatie
De centrale vraag bij de plenaire afsluiting was: 'Wat zijn voor de komende tijd de belangrijkste marktontwikkelingen?' Natuurlijk werden daarbij onder andere een verdere verbetering van het retourproces en een sterke toename van afleveropties genoemd. Maar de meest dominante was toch de focus op internationale logistiek. De groei in de thuismarkt is en blijft nog steeds fors, maar de webshops met een UK-thuisbasis beginnen internationaal steeds actiever te worden.

E-commerce kent geen grenzen
Dat heeft me na de conferentie toch wel aan het denken gezet. E-commerce kent geen grenzen. Hoe professioneler de logistiek van e-commerce, hoe gemakkelijker de sprong naar het vasteland van Europa en naar de VS. Zijn we ons daar al voldoende van bewust? Zitten we op logistiek gebied al in een voldoende stevige professionele flow, of wordt het echt tijd om extra gas te geven? Mijn gevoel zegt dat er echt een paar stevige tandjes bijmogen! Kom op, Nederland-ook-e-distributieland!