Twinkle | Digital Commerce

The Body Shop over webverkoop in Nederland

2017-05-27
180101

The Body Shop opende in november een webwinkel voor de Nederlandse markt. De Britse cosmeticaformule communiceert een verzendtermijn van een ruime week. ‘De producten komen rechtstreeks uit de UK’, zegt Lisette Berendsen van het Nederlandse kantoor.

Tekst: Arjan van Oosterhout

The Body Shop werd in 1976 opgericht door Anita Roddick. De overname door cosmeticaconcern L’Oréal, enkele jaren geleden, heeft geen invloed gehad op de filosofie van de formule. Respect voor mens en omgeving staan centraal bij de inkoop van grondstoffen en de productie. De ethische principes, plus het feit dat de producten alleen onder de eigen retailvlag worden verkocht, hebben The Body Shop een trouw koperspubliek bezorgd. De Nederlandse webwinkel mikt behalve op ‘herhaalkopers’ ook op mensen die door drukte of fysieke afstand nog niet of nauwelijks over de vloer kwamen bij de 42 Nederlandse vestigingen. Communicatiemanager Lisette Berendsen: ‘We gaan ervan uit dat de site ook weer extra verkeer naar de winkels oplevert. Daar kunnen mensen de producten zien, voelen en ruiken en persoonlijk advies krijgen. We denken in aanvullende termen.’

Kannibalisatie
Twaalf Nederlandse vestigingen van The Body Shop zijn in handen van franchisenemers. Zij verdienen niet direct aan de online-verkoop. Berendsen: ‘We hebben duidelijk kunnen maken dat de shop de merkbetrokkenheid aanwakkert en voor extra winkelbezoek kan zorgen. De ervaring in de UK leert dat van kannibalisatie geen sprake is. ’In Groot-Brittannië verkoopt The Body Shop al een paar jaar online. Daarna volgde een webwinkel voor de Amerikaanse markt. De Nederlandse shop, gebouwd op hetzelfde eigen platform, werd synchroon met de Franse en Duitse opgetuigd. Behalve de taal verschillen ook het online-assortiment en de promoties per land. Aan specifieke online-marketing voor de Nederlandse markt doet The Body Shop nog niet. The Body Shop wilde hier graag voor de afgelopen feestdagen live gaan, toen nog met een beperkt assortiment. De komende tijd zal, categorie na categorie, de rest van het productportfolio worden toegevoegd aan de shop, tot ongeveer twaalfhonderd artikelen in totaal.

Royal Mail of UPS
Online bestelde producten worden vanuit Engeland geleverd door Royal Mail of UPS. De levering duurt daarom maximaal zeven werkdagen, plus drie voor ‘afgelegen adressen’. Er is een Nederlands adres voor retouren, die ook door 25 van de eigen winkels worden geaccepteerd. Berendsen beschouwt de levertijd niet als een-probleem: ‘Natuurlijk monitoren we de feedback goed. Maar over het algemeen kopen mensen bewust bij ons, omdat we eerlijke ingrediënten gebruiken en we -producten niet op dieren testen. Dat trekt al 35 jaar kopers.’

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 1-2011.