December is een razenddrukke tijd voor webwinkeliers. Het is een topmaand waarin je soms van voren niet meer weet dat je van achteren nog leeft. December is ook de maand waarin je grotendeels op de automatische piloot draait.
Het komt in deze periode aan op routine en een geoliede machine. Even oogkleppen op en gewoon gaan met die banaan. Heel erg is dat niet. Stel je voor dat je over alles na moet denken. Dan komt er weinig uit je handen. Snelheid is een vereiste nu.
Een gekkenhuis in de winter
Ik heb jaren in de horeca gewerkt. Daar kon het ook een gekkenhuis zijn in die wintermaand. Speciaal met Kerstmis en op Oudejaarsdag. We waren weken van tevoren bezig met de voorbereiding. Iedereen en alles was erop gefocust om er iets moois van te maken.
Ik heb daar fijne herinneringen aan. Die dagen hadden altijd iets speciaals. Je beleefde Kerst en Oud en Nieuw heel intens. Natuurlijk, het was werken geblazen, maar zo ervoer je dat totaal niet.
Wat overheerste was een gevoel van saamhorigheid en teamgeest. Je ging er samen tegenaan. Het was een feest om juist op die bijzondere dagen het gasten naar de zin te maken. Om mensen een mooie, feestelijke Kerst of Oudejaarsavond te bezorgen.
Eigenlijk vierde je het feest mee, samen met de gasten.
De stemming van de feestdagen
Later, toen ik een webwinkel had, was dat eigenlijk niet anders in december. Het kantoor opgetuigd met kerstversiering, een kerst-cd op de achtergrond, de stemming van de feestdagen in de lucht. Helemaal mooi als het dan ook nog sneeuwde buiten.
Het was lekker werken. Klanten kochten vooral cadeautjes. De pakketjes vlogen in fikse aantallen de deur uit. Ze werden door ons stuk voor stuk voorzien van een kaart met kerstwens. Persoonlijk gesigneerd door iedere medewerker. Bij de grotere bestellingen deden we er vaak een klein kerstpresentje bij. Alles om de gasten - die nu klanten heetten - het naar de zin te maken, een kerstsfeer te bieden.
Het werd enorm gewaardeerd. En het leuke was, we gaven onszelf ook een mooi cadeau: Werkplezier op de drukste dagen. Een feest om erbij te mogen zijn.
De warmte waar het echt om draait
Een webwinkelier is ook een beetje horecaondernemer. Ook al heten gasten klanten, je runt soms net een soort van restaurant.
Automatische piloot of niet, in december heb je een bijzonder oog voor dienstbaarheid. Speciaal in deze tijd wil je dat iedereen het naar de zin heeft. Het is koud en donker buiten, maar jij zorgt voor warmte.
Misschien juist wel dankzij die automatische piloot. Want die geeft je de ruimte om extra aandacht te geven aan de emotionele kant van je bedrijf. Aan de mensen die er werken, aan de gasten die jouw klanten zijn. En is dat eigenlijk niet ook waar het echt om draait?
Ik wens alle webwinkeliers, hun medewerkers en hun gasten bijzonder mooie feestdagen toe.
Dit staat al op Justecommerce.nl het weblog van Fonq toch? Kop op Twinkle Magazine. Ik vind ook dat Stan goede artikelen schrijft maar om nu te gaan hergebruiken wat andere blogs schrijven....
Daar is de rubriek Twinkle ruimt op toch voor?
@Dirkjan: Stan schrijft doorgaans op eigen verzoek unieke postings voor Twinkle. Ik had zelf eerlijk gezegd nog niet gezien dat deze posting van zijn hand ook op Justecommerce.nl is te lezen. Dat zal voor meer lezers gelden.
@Dirkjan Goed gezien, de post staat op twee plaatsen. Ik zal daar geen gewoonte van maken, maar vond het wel kunnen deze keer. Zo komt mijn Kerstwens bij al die webwinkeliers terecht waar die voor bedoeld is ;-)
Ik vind het geen probleem hoor, maar het is wel duidelijk dat Stan het telkens doet en dus niet uniek schrijft voor Twinkle. De vorige van Stan stond daar ook op. "4 knoppen waardoor je webwinkel niet converteert" en "Het wereldwonder van de retail was ons voor" stonden er ook op.
@Stan Ik bedoel het trouwens niet verkeerd hoor. Vind juist de meeste van je artikelen wel leuk om te lezen. Je hebt soms best een grappige insteek. Alleen als je zegt dat je alleen deze keer het nu ook hier zet...
Dan kan ik het niet nalaten met bovenstaande te reageren. Ik word niet graag voor de gek gehouden. Zelfs niet gevoelsmatig ;-)
@Dirkjan
Fijn dat je het niet verkeerd bedoeld Dirkjan.
Nog even om iets recht te zetten: de werkelijkheid is ook hier niet wat ie lijkt. Ik hou je absoluut niet voor de gek, ook niet gevoelsmatig.
De redactie van Twinkle zal hier vast wel even op terug komen.
@Dirkjan: Vaak was het de redactie die Stan vroeg of we een posting op Justecommerce door mochten plaatsen. Omdat we hier nu eenmaal een ander publiek hebben en Patrick Kerssemakers van Fonq.nl daar geen problemen mee had.
Stan heeft bij zijn opname als Twinkle-blogger zelf aangegeven liever aparte postings te schrijven.
In dit geval gaat het dus om een uitzondering, die Twinkle noch Stan nog eens zullen maken.