Twinkle | Digital Commerce

Kleine webshops instant doorzoekbaar voor affiliatelink

2017-11-09
177111
  • 1:32

Qweery gaat zijn instant zoekfunctionaliteit TypeResult gratis aanbieden aan kleine webwinkeliers. Tegenprestatie is een affiliatelink tussen de resultaten. Volgens Qweery bewijst een test met Fonq.nl de conversieverhogende waarde van de tool.

TypeResult schotelt resultaten voor bij de eerste letter die shoppers intikken in het zoekveld van een webwinkel (demo). In een layer over een klein gedeelte van de pagina verschijnen binnen 50 milliseconden al artikelen, inclusief prijs en foto. Qweery vergelijkt de toepassing zelf graag met Google Instant, dat onlangs (maar later dan TypeResult) werd gelanceerd.

Hiërarchie
'De hiërarchie van de zoekresultaten - wat krijgt de zoeker te zien bij de eerste toetsaanslagen - wordt bepaald door ‘verschillende relevantietools, in-house ontwikkelde algortime- en zelfreflecterende ranking-modellen, snelheid van zoeken en navigeren, en van hoe en waar wij onze zoek - en navigatieoplossingen op de site tonen’, aldus Ramon Cohen de Lara van Qweery. Webwinkeliers hebben door middel van ‘schuifjes’ aan de achterkant ook een stem in de prioritering, zei hij bij de lancering van Typeresult al tegen Twinkle.

Affiliate-advertentie
Qweery stelt nu een gratis versie van TypeResult beschikbaar om kleinere webwinkeliers (met maximaal duizend producten) kennis te laten maken met de zoekfunctionaliteit. Er worden geen implementatiekosten of licentietarieven in rekening gebracht. Cohen de Lara: ‘Het enige verschil met betaalde licenties is dat bovenaan de site met eigen zoekresultaten één affiliate-advertentie wordt getoond. Die is gerelateerd aan de zoekopdracht en afkomstig uit het advertentiebestand van TypeResult.’

Fonq.nl: 49 procent extra conversie
Qweery liet het effect van TypeResult onderzoeken door Online Dialogue. Het consultancybureau voerde een A/B test uit bij Fonq.nl en vier andere webwinkels uit Fonq’s portfolio (nummer 80 in de Twinkle100). De conversie van de vijf shops steeg met gemiddeld 49 procent (van 4,73 naar 7,03 procent) , bevestigt ook CEO Patrick Kerssemakers. U kunt het onderzoeksrapport (pdf) raadplegen via deze link.