Twinkle | Digital Commerce

V&D stort zich met vertraging op online-boekenmarkt

2017-11-11
180101
  • 1:12

V&D heeft zijn online-assortiment uitgebreid met ruim tachtigduizend boektitels. ‘De webshop is hiermee een meer dan volwaardig warenhuis online geworden’, aldus V&D’s e-commerce manager Noël Manning in een verklaring.

Voor het boekenassortiment sloot V&D een samenwerking met logistiek dienstverlener Centraal Boekhuis, waarover Twinkle in april al berichtte. De belofte om het beperkte online-boekenassortiment nog in het voorjaar uit te breiden, werd niet ingelost. Pas sinds afgelopen week staan de titels van het Centraal Boekhuis, dat de boeken op voorraad houdt en verstuurt, op Vd.nl. Daar zijn voortaan veel meer boeken te koop dan in iedere andere 'vestiging' van V&D, zoals de warenhuisketen het zelf omschrijft.

McKeon: 'Longtail-retailing'
CEO Marc McKeon zei eerder dit jaar dat de deal met het Centraal Boekhuis V&D in staat stelt ‘om aan longtail-retailing te doen’, zonder logistieke rompslomp en tegen lage kosten. Op soortgelijke wijze verkoopt V&D consumentenelektronica online in samenwerking met Impact Retail, het bedrijf achter  formules als It's en Modern.nl.

Verzendkosten
Ter introductie blijven de bezorgkosten voor boeken op Vd.nl beperkt tot 1 euro. V&D neemt het onder meer op tegen het vernieuwde Ako.nl en het eveneens ambitieuze Cosmox.nl, webwinkels die in beginsel gratis verzenden. Onbetwistbare koploper op de online-boekenmarkt is Bol.com, dat standaard 1,95 euro aan verzendkosten in rekening brengt. Met dat bedrag gaat V&D na de introductieperiode ook werken. McKeon heeft al overigens al aangegeven Bol.com niet als dé concurrent te zien.