Twinkle | Digital Commerce

Bill Hunt: ‘Gebruik search data als input voor content’

2017-05-27
180101
  • 1:43

Bill Hunt, search-goeroe en vanochtend keynote speaker op Search Engine Strategies (SES) in Amsterdam, vindt dat zoekmachinedata ‘in het centrum van het universum’ moeten staan bij bedrijven. Ook webwinkeliers kunnen met search data richting geven aan hun handel.

Develop content to satisfy needs’, was een van de belangrijkste adviezen van Hunt aan zijn gehoor in Hotel Krasnapolsky. Bedrijven gebruiken (voor search engine optimization ofwel seo) en kopen (voor search engine advertising ofwel sea) bepaalde zoektermen die hun handel beter vindbaar moet maken in Google. Zoekmachinemarketing doet hier vooral dienst als promotiemiddel. Hunt echter wijst erop dat search data ook als bron kunnen dienen van bedrijfsvoering. Wat ga je verkopen en wat ga je over je producten vertellen?

Search intent models
Hunt, die vijftien jaar search-ervaring heeft en het tegenwoordig rustig aan doet als eigenaar van Back Azimuth Consultancy, hield een pleidooi voor het werken met search intent models. Die moeten inzicht bieden in de daadwerkelijke vraag van de consument, áchter de zoekterm. Hoe zo’n model tot stand komt? Onder meer door tekstuele variaties op feitelijk dezelfde vraag eerst te identificeren en vervolgens te categoriseren. ‘Leverage keyword data tot it’s fullest potential’, vatte Hunt dit deel van zijn betoog samen. Een voorbeeld uit een eerdere presentatie van Hunt moge dit verduidelijken: de ene internetgebruiker die auto insurance gebruikt in zijn zoekterm, is de andere niet.

Gundogsupply.com
Ook webwinkeliers kunnen de kennis van the searcher’s intent gebruiken om hun shop te verbeteren, aldus Hunt na afloop van zijn presentatie tegen Twinkle: ‘Neem een voorbeeld aan Gundogsupply.com, een site met equipment voor jachthonden. Die eigenaar analyseert zoekmachineverkeer grondig om zijn assortiment op aan te passen. Als hij merkt dat een groeiende groep jagers continu wil weten waar de hond is, dan gaat hij halsbandjes met rfid-tags verkopen. Vervolgens bouwt hij daar content omheen waarvan hij zeker weet dat mensen er echt op zitten te wachten. Search data gelden dus als wegwijzer voor zijn business, die daardoor vanzelf weer beter gevonden zal worden in Google.’