Twinkle | Digital Commerce

Sears concurreert met zichzelf op Sears.com

2017-05-27
170131
  • 1:12

Op Sears.com zijn sinds kort ruim tien miljoen verschillende producten te koop. Behalve van de retailketen zelf zijn ze afkomstig van anderhalf duizend andere online-verkopers, waaronder Overstock.com en J.C. Penney.

In navolging van pionier Amazon en Wal-Mart kondigde Sears in september een platform aan waarop derde partijen hun waar aan de man kunnen brengen: Sears Marketplace. Eind vorige week werd het officieel geopend.

Commissie
Participerende online-retailers betalen maandelijks een vergoeding van 40 dollar voor de opname in het winkelcentrum van Sears. Daarnaast betalen ze een commissie die, afhankelijk van de productgroep, varieert van 7 tot 20 procent van de verkoopprijs.

Sell trough Sears
Behalve de optie Sell on Sears biedt de retailer ook de optie Sell through Sears, waarbij het bedrijf ook de logistieke afhandeling voor zijn rekening neemt. Belangstellende merchants sturen hun producten dan naar Sears, dat ze opslaat en bij aankoop verzendt naar consumenten.

Goedkoper dan Sears
Wat Sears onderscheidt van concurrenten, is dat zijn Marketplace plaats biedt aan verschillende verkopers van hetzelfde product. Zo kan het gebeuren dat een derde partij een product goedkoper aanbiedt op Sears.com dan Sears zelf. Imran Jooma van Sears daarover in een persbericht: ‘Wij geloven dat consumenten zo beter worden geïnformeerd om de beste beslissing voor zichzelf te nemen.'

Auto-onderdelen
Sears had voor de opening van zijn Marktplaats al ervaring met derdenverkoop opgedaan: al sinds 2008 biedt de retailer tienduizenden auto-onderdelen uit het assortiment van Whitney Automotive Group aan op Sears.com/automotive.