Twinkle | Digital Commerce

'Kopen op sociale netwerken slaat niet aan'

2017-05-27
170131
  • 1:08

Slechts negen procent van de Britten die zijn aangesloten bij een sociaal netwerk noemt het waarschijnlijk dat ze daar een aankoop zullen doen. Het faciliteren van zo’n besteloptie levert online-retailers vooral een PR-voordeel op.

Dat zegt Steve Davis van GSI Commerce naar aanleiding van het Consumer eTail Report. Meer dan een kwart van de respondenten, 28 procent, noemt het doen van een aankoop via een sociaal netwerk op dit moment ‘volstrekt onwaarschijnlijk’.

Volgens Davis zijn sociale netwerken fantastisch om de dialoog aan te gaan met klanten, maar blijkt uit het onderzoek van GSI Commerce dat ze niet geschikt (‘simply inappropriate’) zijn als transactieplatform.

1-800-flowers en Best Buy
Bedrijven als 1-800-Flowers en Best Buy, die bestellingen via Facebook faciliteren, behalen als voorloper zonder twijfel een PR-voordeel, aldus Davis: ‘Maar de vraag die ze zichzelf zouden moeten stellen is niet “Welke coole dingen kunnen we toevoegen aan onze winkel?”, maar “waar kunnen we waarde toevoegen voor onze klanten?”.’

Grote aankopen
Uit het Consumer eTail Report blijkt ook dat meer consumenten grote aankopen durven te doen online. Precies een kwart is bereid een product van meer dan duizend Britse pond te bestellen op het web. Een jaar geleden lag dit percentage nog op 12 procent.

Op Internetretailing.net vindt u meer resultaten uit het Consumer eTail Report en reacties daarop van Davis.