Twinkle | Digital Commerce

In acht stappen naar een blogstrategie

2017-05-26
10477
  • 2:35

Een bedrijfsblog is, behalve een goede manier om vakkennis te delen met (potentiële) klanten, ook zeer geschikt om een ‘zoekwoordrijke content’ te creëren voor zoekmachines.

Tactiek
Bloggen is ondertussen dan ook een gebruikelijke werkwijze voor business-to-business (b2b) marketeers: volgens het laatste B2B Marketing Benchmark Report van MarketingSherpa heeft 70 procent van de b2b-marketeers wel eens geschreven op een bedrijfsblog.

Het creëren van een bedrijfsblog dat ook integreert met uw social-media- en zoekmachinemarketingstrategie, vereist meer dan alleen het opzetten van een pagina waarop schrijvers hun gang kunnen gaan.

Met succes
Lees hier hoe bij een klein adviesbureau in Amerika acht van de tien werknemers betrokken is bij een geslaagd bedrijfsblog.

‘We hebben eerst drie maanden onze strategie bepaald, voordat we een eerste blog postte’, zegt Kenric van Wyk, directeur van Acoustics By Design. ‘Dit om er zeker van te zijn dat we niet maar een paar maanden zouden bloggen, maar minimaal een jaar.'

De tijd die is gestoken in het bepalen van de strategie heeft zich ondertussen terugbetaald. Iets meer dan een jaar sinds de lancering, levert het blog 53 procent van de websitebezoekers via organische zoekresultaten.

In acht stappen
Van Wyk en zijn collega Thomas Thelen, Client Development manager, geven acht tips voor het ontwikkelen van een ‘blogstrategie’:

Stap 1: Stel een doel vast voor het blog
Waar wilt u het blog voor gebruiken?
- Het naar buiten brengen van het laatste bedrijfsnieuws;
- Het geven van reacties over trends in de sector;
- Het delen van informatie;
- Etc.

Stap 2: Stel een lijst met zoekwoorden samen die in de blogs moeten terugkomen
Een goede zoekwoordstrategie is essentieel om een blog in te zetten voor zoekmachineoptimalisatie.

Stap 3: Maak een redactionele kalender
Deze kalender dient meer als richtlijn, maar met een redactionele kalender voor het hele jaar kunt u nagaan of de opgestelde lijst met zoekwoorden ook daadwerkelijk terugkomt in de blogs.

Stap 4: Zet meerdere schrijvers in
Het inzetten van meerdere schrijvers biedt een aantal voordelen. Allereerst ligt de druk om iedere week te bloggen niet bij één persoon. Daarnaast geeft het ook een zekere diversiteit in formulering en woordgebruik, wat weer zorgt voor een betere zoekmachineoptimalisatie.

Stap 5: Zorg voor een briefing met richtlijnen voor de bloggers
Hierin staat onder andere hoe lang een blog moet zijn. Geef daarnaast in de briefing nogmaals de doelen van het blog aan. Het herinnert de bloggers eraan dat het blog een vorm is van corporate communicatie, en dat zij zich aan deze richtlijnen moeten houden om de uiteindelijke doelen ervan te kunnen verwezenlijken.

Stap 6: Zorg voor ruime deadlines
Er is dan nog tijd om de teksten te redigeren voor plaatsing. Wanneer een blogger zijn tekst niet op tijd kan aanleveren, is er nog tijd om naar een oplossing te zoeken.

Stap 7: Laat een eindredacteur de teksten nakijken
Hij kan de teksten bijschaven en verbeteren waar nodig. Daarnaast kan hij kijken of er goed gebruik is gemaakt van de zoekwoorden en dit eventueel aanpassen.

Stap 8: Deel reacties, opmerkingen en succesverhalen met de bloggers
Betrek de blogschrijvers bij het succes van het blog. Hierdoor worden zij aangemoedigd in hun werk en zien zij het nut van het blog in, waardoor ze ook meer plezier in het schrijven krijgen.

Het hele artikel, met uitgebreide tips en links, kunt u hier lezen.

Bron: Marketingsherpa.com