Twinkle | Digital Commerce

ComScore: E-commerce VS blijft krimpen

2017-05-27
170130
  • [nieuws]
  • 1:22

De Amerikaanse online-bestedingen daalden het afgelopen kwartaal met 2 procent ten opzichte van 2008. Het was het vierde opeenvolgende kwartaal zonder groei, aldus ComScore.

Waar dubbelcijferige groeipercentages tot halverwege vorig jaar de norm waren, beginnen de Amerikanen langzamerhand te wennen aan krimp. In het derde kwartaal bedroeg die 2 procent, bij 29,6 miljard dollar aan bestedingen.

Crisis
In het daaraan voorafgaande kwartaal bedroeg de krimp 1 procent en in het eerste kwartaal werd 0 procent groei genoteerd. Het laatste kwartaal van 2008, toen de crisis in volle hevigheid losbarstte, vormde het dieptepunt met een krimp van 3 procent.

Ter vergelijking: in Nederland groeiden de online-consumentenbestedingen in het eerste halfjaar met 19 procent, rapporteerde Blauw Research in de Thuiswinkel Markt Monitor.

Plusje
Gian Fulgoni, topman van ComScore, verwacht het komende kwartaal weer een klein Amerikaans plusje te kunnen noteren. Volgens hem laat het lopende kwartaal zich makkelijker vergelijken dan de voorgaande, omdat toen werd vergeleken met een crisisloze periode.

Free shipping
In een persbericht benadrukt ComScore verder hoe het belang van free shipping de afgelopen tijd is toegenomen. Inmiddels worden voor 42 procent van de online-bestellingen geen verzendkosten meer betaald. Begin 2008 was dit nog maar 31 procent. Fulgoni: ‘Free shipping is een steeds essentiëler promotiemiddel geworden in de gereedschapskist van de e-commerce marketeer.’

‘Significant nadeel’
Online-retailers die in het lopende eindejaarsseizoen wel verzendkosten doorrekenen aan de klant, hebben volgens Fulgoni een 'significant nadeel' ten opzichte van webwinkeliers die dat niet doen.

Eerder deze week sprak Forrester Research de verwachting uit dat de Amerikaanse e-commerce markt dit holiday shopping season een groei van 8 procent zal noteren ten opzichte van vorig jaar. Vooral gevestigde online-retailes zouden hieraan bijdragen.