Twinkle | Digital Commerce

12 usability-tips voor het zoeken in je shop

2017-11-09
  • 2:17

In het kader van zijn afstudeerscriptie nam Rob van Laarhoven het kijkgedrag van consumenten op e-commerce sites onder de loep. Dit is de eerste van drie berichten over zijn (eyetracking-)onderzoeksresultaten met usability-tips over het zoeken van producten.

Tekst: Bauke Bergstra

De 12 tips van Van Laarhoven, die stage liep bij Tribal Internet Marketing, zijn onder te verdelen in drie categoriën: navigatie, interne zoekfunctie en categoriepagina's. Hieronder komen ze een voor een aan de orde.

Navigatie
Een aantal algemene tips over de navigatie op websites kan hier niet ontbreken. Een gebruiksvriendelijke navigatie is essentieel voor het vindbaar maken van producten binnen een webshop.

1. Maak het logo van de website klikbaar en link het naar de homepagina.
2. Wees consistent met navigatie. Bezoekers verwachten iedere keer dezelfde navigatie op dezelfde positie. Verander dus nooit een volgorde, opmaak of vormgeving.
3. Plaats de hoofdnavigatie altijd horizontaal boven de content of links naast de content. Bezoekers verwachten de hoofdnavigatie op één van deze twee posities.
4. Maak altijd gebruik van broodkruimelnavigatie. Deze manier van navigatie maakt de bezoeker duidelijk waar hij/zij zich bevindt op een website.
5. Laat bezoekers zien waar ze zich op dat moment bevinden en waar zij geweest zijn. Dit is eenvoudig te realiseren door de kleur van de navigatie te wijzigen wanneer deze bezocht is of momenteel wordt bezocht.

Interne zoekfunctie
Behalve via de navigatie zoeken veel mensen ook naar producten via de zoekfunctie op de webshop zelf. Zorg er voor dat deze goed werkt, zodat mensen snel vinden wat ze zoeken.

6. Maak het uitgebreid zoeken in categorieën mogelijk.
7. Houd zoekopdrachten bij (met behulp van bijvoorbeeld een statistiekenpakket) en speel daarop in door producten in te kopen waar bezoekers op zoeken of productnamen te wijzigen.
8. Geef ook niet productgerelateerde resultaten weer. Veel bezoekers zoeken op woorden als ‘bezorgen’, ‘bezorgkosten’, ‘retourneren’, etc. Zorg ervoor dat de interne zoekmachine zoekt in alle pagina’s, dus in product-, categorie- en klantenservice pagina’s.
9. Speel in op typefouten. Zorg ervoor dat veel gezochte producten ook gevonden worden wanneer de bezoeker een typefout maakt.
10. Maak het mogelijk om te zoeken op product- of artikelnummers. Er worden veel producten vergeleken op internet. Zorg ervoor dat producten vindbaar zijn via deze nummers.

CATEGORIEPAGINA’S
Zodra mensen bij de juiste categorie zijn beland, is het zaak ze naar het specfieke product te leiden door selectiemogelijkheden aan te bieden.

11. Bied mogelijkheden voor filteren (op merk, maat, kleur, vorm, materiaal) en sorteren (op populariteit, rating, naam, prijs, voorraad).
12. Benadruk het verschil tussen aanbiedingen, nieuwe en reguliere producten.

Bauke Bergstra is werkzaam voor Tribal Internet Marketing en leverde namens dat bureau al eerder tekstbijdragen aan Twinkle.

Van Laarhoven liep de afgelopen maanden stage bij Tribal. In twee volgende berichten, die u ook kunt lezen op weblog Tribal Talk, komen respectievelijk het bekijken en bestellen van producten aan de orde.