Twinkle | Digital Commerce

Tesco zoekt nieuwe verkoopkanalen via API

2017-05-27
169129
  • [nieuws]
  • 1:27

De Britse supermarktketen Tesco verleent externe ontwikkelaars via een API toegang tot zijn productdatabase. Do whatever you like, is de oproep.

In navolging van Amerikaanse online-retailers als Amazon, Etsy en Best Buy, roept nu ook het Britse Tesco de hulp in van externe ontwikkelaars. Het supermarktbedrijf hoopt dat ze nieuwe verkoopkanalen kunnen creren, buiten Tescos eigen kanalen.

Affiliate-inkomen
In een e-mail aan de ontwikkelaars die zich hebben geregistreerd, schrijft Nick Lansley, hoofd van de afdeling research & development bij Tesco: De geweldige nieuweTesco.com Grocery APIbiedt uitgebreide mogelijkheden en een snellereperformance, die je in staat stellen een affiliate-inkomen te verdienen aan de mensen die jouw applicatie gebruiken.

Prijsvergelijkingen
Volgens Lansley zullen de ontwikklaars aangenaam verrast zijn als ze horen hoeveel vrijheid ze krijgen bij de ontwikkeling van applicaties rondom de producten. Zo zijn ze bijvoorbeeld vrij om prijsvergelijkingen met andere retailers op te nemen of hun applicaties door de verkopen aan derden.Yes, yes, yes, do whatever you like, schrijft Lansley.

Het is de ontwikkelaars niet toegestaan Tesco negatief af te schilderen of gegevens te bewaren zonder uitdrukkelijk toestemming van de klant. Verder, refereert Internetretailing.net uit de mail van Lansley, is het verboden om verworven marktinzichten door te verkopen aan concurrenten van Tesco.

T-Jam
Tesco heeft een speciaal evenement rondom de API op poten gezet. TijdensT-Jam, op 5 augustus aanstaande, kunnen ontwikkelaars in contact treden met klanten van en creatieve geesten achter Tesco.Lansley verwacht de eerste toepassingen niet lang daarna op de markt: 'Een kwestie van een paar maanden, of weken zelfs.'

'The next big thing'
Volgens Sucharita Mulpuru, die zich namens Forrester Research buigt over de Amerikaanse e-commerce branche, zou de inzetvanAPIs heel goed the next big thingkunnen zijn. Collega Gene Alvarez van Gartner sprak deverwachtinguit dat over drie jaar 25tot 30 procent van de grote online-retailers gebruik maakt van API's.