Twinkle | Digital Commerce

SEO-tips voor de stap naar het buitenland

2017-05-26
  • 4:35

Bij het uitbreiden van onze dienstverleningtot over de landsgrenzen,hoort natuurlijk ook een andere website, of op zijn minst anderstalige teksten. Daar lopen we tegen een probleem aanop het punt van zoekmachineoptimalisatie. Want wat is nu de beste strategie om ervoor te zorgen dat we maximaal profiteren van 'buitenlands' zoekverkeer?

Tekst: Karel Geenen

In dit artikel ga ik dieper in op het vraagstuk: zoekmachineoptimalisatie voor meertalige websites.

Wat is het doel van een meertalige website?
Allereerst kunnen we twee soorten doelen onderscheiden. Stel dat je in Nederlandstalig Belgi ook de Franstaligen wil bereiken. In deze situatie willen we dus binnen n land meerdere talen bedienen. Dit noemen we voor het gemak even het doel: n land, meer talen.

Een andere mogelijkheid isdat je als Nederlandse webwinkelierwebshops wilt openen in bijvoorbeeld Duitsland en Spanje. We noemen dit doel: meer landen, meer talen.

Beide doelenvereisen een andere aanpak, die we hieronder eens nader gaan bekijken.

En land, meer talen
Wanneer we dit doel nastreven is er een vrij eenvoudige oplossing. We kunnen op onze huidige website verschillende landmappen aanmaken. Een voorbeeld daarvan vinden we op Overheid.nl. Kijk maar eens naar de onderstaande afbeeldingen:

Mijnoverheid.nl

Door rechtsboven op 'English' te klikken.

Overheid.nl

Komen we in de map /english

Het doel van deze constructie is om groepen bewoners van Nederland informatie te geven over de overheid in de taal die ze zelf spreken (en kunnen lezen).

Wil je binnen n bepaald land een meertalige website creren, die daarnaast alleen gericht is op inwoners van dat land, dan is dit dus een prima oplossing. Je zou eventueel ook met subdomeinen kunnen werken, je krijgt dan English.overheid.nl. Nadeel hiervan is dat Google dit als een aparte website zal zien en je dus ook aparte linkbuilding toe zal moeten passen.

Meer landen, meer talen
Een grotere uitdaging is het wanneer we bijvoorbeeld onze webwinkel naar andere landen willen uitrollen. We lopen dan namelijk tegen een aantal vraagstukken op het gebied van zoekmachineoptimalisatie aan. Het is daarom verstandig om eerst nog eens een aantal zoekmachine optimalisatie regels op een rijtje te zetten:

* Landextensie
Een domeinnaam met een extensie van het land waar de doelgroep zich bevindt heeft voorrang op een domeinnaam met een buitenlandse extensie. Met andere woorden, Karelgeenen.com zal in de Verenigde Staten voorrang krijgen op Karelgeenen.nl.

* Hosting
Een domeinnaam die gehost wordt in het land van de doelgroep zal voorrang krijgen op een domeinnaam die in een ander land wordt gehost (daar waar de server staat).

* Links
Een website met inkomende links van websites die in het land gevestigd zijn waar de doelgroep zich bevindt,zal voorrang hebben op een website met inkomende links van buitenlandse websites.

De beste strategie
Nu we de drie bovenstaande 'regels' kennen, kunnen we destillerenwat de beste strategie zou zijn voor 'meer landen, meer talen'.

Om ervoor te zorgen dat we het maximale uit onze zoekmachineoptimalisatie halen, moeten we er in het buitenland voorzorgen dat zoekmachines denken dat we ook in dat land gevestigd zijn. Allereerst zullen we dus een domeinnaam moeten registreren met een extensie van het land waar we ons gaan vestigen. Neem bijvoorbeeld Karelgeenen.fr voor het Franse equivalent van mijn nederlandse site.

Verder zullen we ook een hostingpartij moeten vinden wiens servers in het land van vestiging staat. In ons voorbeeld zullen we dus een hostingpartij met servers in Frankrijk moeten vinden. Tenslotte zullen we Franstalige linkpartners moeten zoeken.

Extra Tip: Zorg ervoor dat je voor elke webwinkel ook een apart account voor Google Webmaster aanmaakt. Je kunt deze namelijk instellen per land, waardoor Google zekerweet dat je ineen land gevestigd bent.

Voordelen op een rij
Het volgen van de bovenstaande strategie heeft verschillende voordelen:

  • De zoekmachines zullen jouw webwinkel behandelen als elke website van dat land. Je strijdt dus met dezelfde wapens als de concurrentenin dat land. Dit voordeel is niet te onderschatten! Doe je het namelijk niet op deze manier, danzul je altijd een achterstand hebben;
  • Je hebt de vrijheid een domeinnaam te kiezen met de belangrijkste zoekwoorden in de URL. Let er wel op dat je goed onderzoekt welke zoekwoorden mensen in dat land gebruiken voor jouw producten;
  • Je kunt je webwinkel volledig inrichten naar de maatstaven van dat land. Denk hierbij aan andere teksten, keurmerkenet cetera. Zo kun je een maximale conversie behalen.

Nadelen op een rij
Uiteraard kleeft er ook een aantal nadelen aan deze constructie (die in mijn ogen niet opwegen tegen de voordelen):

  • Per land zul je de cultuur moeten doorgronden. Dit is van groot belang en zal straks nodig zijn voor het schrijven van teksten en bijvoorbeeld je zoekwoordonderzoek;
  • Je zult meerdere domeinnamen in je bezit krijgen waardoor je het overzicht kunt verliezen (mijn advies is daarom om je domeinnamen bij n partij te registreren);
  • Je zult te maken krijgen met meerdere hostingpartijen. Zoals je misschien zelf al hebt ontdekt, zijn ze niet allemaal even betrouwbaar (los van het feit dat je van iedere hostingpartij verschillende facturen en logingegevens ontvangt);
  • Je zult per webwinkel aparte webwinkelsoftware moeten installeren. Verder moet het onderhoud (zoals het toevoegen van producten) ook telkens apart worden gedaan. Hier kan ontzettend veel tijd in gaan zitten;
  • Per land zul je een aparte linkbuildingcampagne op moeten zetten. Linkbuilding is n van de meest tijdrovende klussen van zoekmachineoptimalisatie. De hoeveelheid tijd die je dus aan je Nederlandstalige webwinkel kwijt was kun je dus vermenigvuldigen met het aantal webwinkelsdie je in het buitenland gaat openen.

Conclusie
Het openen van een buitenlandse webwinkel heeft heel wat voeten in de aarde en vereist een grondige voorbereiding. Mijn bovenstaande strategie is misschien niet de meest eenvoudige, maar in mijn ogen wel de meest effectieve. En daar draait het uiteindelijk toch om.

Laatste kleine tip: het is niet onverstandig om iemand aan te nemen die gevestigd is in het land van vestiging (een freelancer is natuurlijk ook prima om de voorbereiding en de eerste maanden te overbruggen).

Karel Geenen is oprichter van zoekmachinemarketingbureau Yargon. Deze posting verscheen eerder opKarelgeenen.nl.