Twinkle | Digital Commerce

Internet leidend bij SNS Bank

2017-05-27
  • 1:38

SNS Bank opende gister de eerste van in totaal 300 SNS Winkels. Hoewel het aantal fysieke vestigingen hiermee zal verdubbelen, wil SNS toch vooral de grootste doe-het-zelfbank van Nederland worden. Internet is daarbij het leidende kanaal.

Dat laatste vertelde David Beentjes vorige maand tijdens het Nima-congres over digitale marketing. De voormalig manager van Postbank.nl is thans in dienst als senior consultant bij ClickValue, dat hem leent aan SNS.

De bank schreef gisteren in een persbericht over de in 2008 aangekondigde nieuwe distributiestrategie: SNS Winkels (zie video), de inzet van mobiele financieel adviseurs, telefonische klantenservice en de uitgebreide dienstverlening via Snsbank.nlzorgen voor een breed aanbod aan producten en diensten en een sterk verbeterde toegankelijkheid. Deze verruimde dienstverlening brengt SNS Bank dichterbij de klant.

Opvallend aan het nieuwe bankconcept van SNS is dat daarin geen plaats meer is voor chartale diensten. Klanten kunnen niet langer in de filialen terecht om geld te storten of op te nemen. Het ouderwetse, papieren geld is verdwenen en voor bijna alle producten moet de klant op de website zijn.

Volgens Beentjes is het niet zo dat SNS hiermee voor de muziek uit loopt:De klant ziet het internet al als het dominante kanaal en meer dan vijftig procent van de alle verkopen vindt daar al plaats. Wel kan ik me voorstellen dat klanten moeten wennen aan deze nieuwe manier van werken. We houden als SNS Bank dan ook ergens rekening met een klein dipje.

Een houdbaar concurrentievoordeel voor banken is in deze tijden moeilijk te creren, gaf Beentjes zijn eerlijke mening tijdens hetNima-jaarcongres: We leven niet meer in de wereld van sustainable competitive advantages, want iedereen kan alles wat je doet zo nabouwen. Ik ben dan ook niet zozeer de man van de giant leaps. Ik verbeter liever iedere dag drie kleine dingen aan een site.

Beentjes legde uit dat e-commerce binnen SNS Bank als een aparte tak is opgezet: Die keus is onder meer gemaakt om kanaalspecifieke kennis op te bouwen.