Steeds meer creatieve ondernemers vinden manieren om te verdienen aan social network communities als Twitter en Facebook. Al eerder schreef ik over zoete liefdesgeschenken of bloemen via Facebook en slimme Twitter sticker drukkers.
Maar er is meer. Zo vond ik op Springwise een artikel over Greetbeatz.com. Je kunt rappers laten rappen voor je Facebook-geliefden en Twitter-vrienden.
Hoe werkt het?
1. Je kiest een Facebook-vriend
2. Je geeft wat (Engelstalige) informatie ter inspiratie.
Een voorbeeld genoemd op de site is:
- Ian likes Asian women, and he dates a lot of them (he's white). Definitely make fun of him for this.
- Ian is an environmentalist and works in green energy consulting. He's always climbing mountains and stuff.
- Ian grew up in Mendocino, so he loves reggae. He also loves that old song by skee-lo that goes 'I wish I was a little bit taller, I wish I was a baller, I wish I had a girl I would call her' or something like that.
3. Greetbeatz.com produceert de rap (hier te beluisteren)
4. En de rap wordt op de persoonlijke Facebook wall van de ontvanger geplaatst. Je kunt 'm ook tweeten.
Als je een redelijk standaard riedeltje wilt hebben, waarbij bijvoorbeeld alleen de naam van de ontvanger wordt genoemd, dan is het nummer gratis. Echt gepersonaliseerde raps kun je al krijgen vanaf 9,95 dollar.
Waarom is dit nou zo'n goed idee van die rappers in California? Je lift mee op het succes van Twitter en Facebook. Je kunt je voorstellen, dat als je een echte Facebooker bent en zo'n rap op de muur van je vrienden ziet, dat je dan ook zo'n rap aan iemand anders wilt geven.
En daar wordt de rap weer door andere mensen gezien et cetera. Het hele concept heeft dus een heel hoog viraal karakter.
De productie van de raps lijkt me wel erg arbeidsintensief. Maar Greetbeatz zoekt dan ook artiesten die iets bij willen verdienen. Er zijn altijd wel rappers die het grappig vinden om een aantal van die raps te maken voor een habbekrats.
Al met al een schitterend social Commerce idee. Welke Nederlandse ondernemer komt ook met een dergelijk idee? Ik denk graag met je mee!
Facebook, Linkedin en Twitter zijn prima kanalen om je commercieel mee te 'uiten'. Zelf al veel positieve ervaringen met onder meer het promoten van boeken en events! Nederland ligt door de eerste, teleurgestelde, Hyves-generatie duidelijk achter op het buitenland met het gebruik van met name het leuke Facebook. http://www.facebook.com/waltherploosvanamstel
Waarom is dit nou zo'n goed idee van die rappers in California? Je lift mee op het succes van Twitter en Facebook. Je kunt je voorstellen, dat als je een echte Facebooker bent en zo'n rap op de muur van je vrienden ziet, dat je dan ook zo'n rap aan iemand anders wilt geven.
nou nou dat is wel heel optimistisch. Net alsof iedereen geinteresseerd is in rapmuziek. dit is toch best een afgebakend deel vd doelgroep
@mustangruk: Ik ben het met je eens dat niet iedereen van deze muziek houdt.
Maar het gaat om het principe: als dit loopt dan maak je natuurlijk ook snel nummers in andere stijlen en zet je wellicht ook andere (meer schaalbare) personaliseerbare producten in. Een beetje gebruik maken van de meer dan 200 miljoen actieve Facebook gebruikers is natuurlijk niet gek!
Ach, zo arbeidsintensief is het produceren van die raps niet. Als je de rapper bij de hand hebt (liefst kun je het zelf), en je hebt de juiste spullen en sjablonen, duurt het maken van een standaard riedeltje met alleen een naam nauwelijks langer dan het uitspreken van die naam zelf.