Twinkle | Digital Commerce

Meta-applicaties verminderen infostress

2017-11-09
  • 3:30

Heeft u een webshop, dan is het belangrijk om op een effectieve manier bezoekers naar uw site te trekken. Momenteel zien we steeds meer videobanners verschijnen. Er zijn verschillende verschijningsvormen, met hun eigen voor- en nadelen.

Tekst: Geert-Jan Smits

Een belangrijke trend van dit jaar is 'meta': de aggregatie van informatie en contacten. Ontstane vormen van aggregatie zijn: meta-informatie, metasearch, metareviews en metacommunicatie. Zij voegen belangrijke gegevens uit een aantal bronnen samen en verminderen zo de infostress.

Er zijn vandaag de dag te veel sites, blogs en tweets. Om gek van te worden. Hetzelfde geldt voor de sociale contacten die u geacht wordt online te onderhouden. Zo moet u Twitter, Hyves, MSN, Gmail en al die andere netwerken continu volgen. Succesvolle start-ups richten hun pijlen op het eenvoudiger maken van het digitale leven. De trend is meta.

Relevante nieuwssites
De gemiddelde Nederlander krijgt het al nauwelijks voor elkaar om de relevante nieuwssites te volgen en zijn e-mails af te handelen. Maar hulp is in zicht.
Er ontstaan in rap tempo applicaties die ons helpen onze informatie en contacten te aggregeren en behapbaar te maken. Het is voor de retailer interessant te onderzoeken in hoeverre hij hieraan een bijdrage kan leveren. We zien onder andere vier verschillende vormen van aggregatie ontstaan: meta-informatie, metasearch, metareviews en metacommunicatie. Sites die informatie van verschillende websites aggregeren, kennen we al een tijdje. Een bekend voorbeeld is Kranten.com. Applicaties die de consument helpen de informatieoverdosis te verminderen en de relevantie te verhogen, zullen succesvol zijn.

Spamfilter Feedscrub
Feedscrub fungeert als een spamfilter voor al uw RSS-feeds. U kunt de applicatie leren welke feeds u wel en niet interessant vindt. Feedscrub leert van uw voorkeuren en zal vervolgens de oninteressante feeds verwijderen, zodat u alleen de interessante krijgt te zien.

Metazoekmachines
Metasearch is een interessante ontwikkeling binnen de retailindustrie en vooral binnen de reiswereld. Het vinden van een goedkoop hotelletje of een geschikte vlucht is een hels karwei geworden, aangezien u tientallen reissites moet afstruinen. Metazoekmachines helpen u een handje. De bekendste voorbeelden binnen de reiswereld zijn: Kayak, Farecast, Skyscanner, Momondo en in Nederland: InpakkenenWegwezen en TopVakanties.

Kayak.com doorzoekt honderden reissites over de hele wereld. Alles wordt in een overzicht gepresenteerd. Uiteraard kunt u verfijnen tot u de juiste aanbieding heeft gevonden. Vervolgens verwijst Kayak.com u naar de reissite in kwestie. Kayak heeft geen eigen voorraad aan reizen, maar verwijst enkel door en verdient zijn geld net zoals Google dat doet, met de kliks van de gebruikers.

Metabeoordelingsites
Retailsites verzamelen meer en meer de beoordelingen - reviews - van consumenten over de producten en diensten die ze in de schappen hebben liggen. Dat doen ze allemaal op individuele basis. Dit is vanuit de consument geredeneerd niet efficiënt. Daarom ontstaan er applicaties en sites die de beoordelingen van meerdere sites verzamelen en aggregeren, zodat de bezoeker ze in één overzicht allemaal kan bekijken. Een voorbeeld hiervan is UpTake.com, dat in mei 2008 in bèta is gelanceerd. De website heeft 400.000 hotels in het bestand, afkomstig van 5000 reiswebsites, en beschikt over 20 miljoen beoordelingen.

Sociale netwerken
Zelf heb ik een account bij Hyves, MSN, Skype, Facebook, MySpace, LinkedIn, Xing, Plaxo, Twitter en nog een paar sociale netwerken. Op al die netwerken moet ik mijn vrienden vragen zich bij me aan te sluiten. Totale waanzin. En op al die netwerken krijg ik berichtjes, kan ik zien wat mijn vrienden doen en wat er te beleven valt. En al die netwerken hebben weer hun eigen discussiegroepen, subgroepen, forums et cetera. Pff...
Er is behoefte aan applicaties die u helpen uw online-socialecontacten te managen. Een voorbeeld van een partij die in deze groeiende behoefte voorziet, is Nimbuzz. Met Nimbuzz-mobiel kunt u gratis bellen, chatten en berichten en bestanden -versturen, waar u ook bent. Al uw vrienden van MSN, Hyves, Skype, Google Talk, enzovoorts vindt u in één overzicht en u hoeft maar één keer in te loggen. Vervolgens verschijnt er een contactlijst voor al uw accounts. En daar zit de kracht van Nimbuzz - los van het feit dat u gratis kunt bellen. Nimbuzz belooft: 'complete connectivity' via: all-in-one communication; vanaf elk apparaat, overal vandaan, naar iedereen... en gratis!

Tot slot
De trend die hier is beschreven, gaat over het eenvoudiger maken van het online-leven. We hebben genoeg zoekmachines, websites, blogs, portals en sociale netwerken. Momenteel heeft de consument behoefte aan ordening, aggregatie en overzicht. Meta-applicaties zullen dan ook meer en meer op de markt verschijnen, en waarschijnlijk succesvol zijn. Waarom? Omdat ze voorzien in een menselijke behoefte.

Geert-Jan Smits is directeur van internetadviesbureau Jungle Minds.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 05-2009.