Twinkle | Digital Commerce

Gat in de markt: online je weg vinden in de ecojungle

2017-05-27
  • 3:38

Iedere ondernemer is op zoek naar hét gat in de markt. Pienscultura.nl denkt het gevonden te hebben met de import van stijlvolle Italiaanse torso's en sierpotten, Ecogoodies.nl mikt op groene shoppers in Nederland en wereldwijd, en Tweedehandsdvds.nl verkoopt... tweedehands dvd's.

Pien Heemstra (28) heeft het land van 'la dolce vita' en wereldberoemde beeldhouwkunst in haar hart gesloten. 'Met mijn ouders ging ik vroeger altijd naar Italië op vakantie', vertelt de Utrechtse onderneemster. 'Ik heb niet alleen een passie voor het land maar ook voor kunstgeschiedenis en heb daarom een opleiding Renaissance-studies gevolgd.' Na gewerkt te hebben als kunstadviseur bij een galerie voor moderne kunst, besloot Pien het roer in eigen handen te nemen. 'Ik miste de oudheid en wilde liever voor mezelf werken dan voor een baas. Nadat ik eerst mijn eigen bedrijf had gestart, opende ik in januari van dit jaar een eigen webwinkel. Ik verkoop geen lelijke, gipsen bouwmarktbeelden, maar importeer mooie, handgemaakte replica's uit de Romeinse en Griekse oudheid. Ik bezoek zelf de kunstenaars en werkplaatsen en maak vooral een selectie op persoonlijke smaak. Mijn assortiment is redelijk uniek te noemen.'

Ruime collectie
De onderneemster zegt goed te hebben nagedacht over de vormgeving en uitstraling van Pienscultura.nl. 'Ik heb een aantal professionals in de arm genomen want de webwinkel is toch mijn visitekaartje. De website heeft een trendy uitstraling gekregen en is snel en gebruiksvriendelijk. De foto's laten zien dat mijn sobere producten passen in zowel een klassiek als modern interieur.' De collectie beelden, sierpotten en ornamenten is gemaakt van terracotta, marmer, marmergruis en composiet marmer. De prijzen variëren van veertig tot vierduizend euro. Heemstra: 'Ik heb mijn collectie bewust op een brede smaak afgestemd. Mijn doelgroep bestaat uit mensen die hun huis of tuin mooi willen aankleden. De klant betaalt alleen de verzendkosten in Nederland. Op afspraak kan iemand showmodellen in Eindhoven komen bekijken. Bestellingen afhalen kan op hetzelfde adres.'

Wat de toekomst brengt
Heemstra heeft door het versturen van persberichten al de nodige free publicity gekregen. Op haar verzoek om samenwerking met enkele grote interieurbedrijven zijn positieve -reacties gekomen. 'Op dit moment ben ik bezig met een op-leiding voor binnenhuisarchitect. In de toekomst wil ik stylingadviezen gaan geven en met mijn producten in woon-bladen staan. Verder kijk ik niet al te ver vooruit. Ik leef van dag tot dag, vol goede moed en passie.'


Ecogoodies
Online je weg vinden in de ecojungle? Heleen Heezen (27) en haar (zaken)partner Jan Logjes (27) uit Haarlem selecteerden voor Ecogoodies.nl de beste groene webshops. 'Het overzicht ziet er vrolijk en fris uit', concludeert Heezen. Op Ecogoodies.nl zijn duurzame, biologische en fairtrade producten te vinden voor de milieubewuste consument. 'Een platform waarop groene webshops zich kunnen profileren, was begin 2009 nieuw', vertelt de Haarlemse contentspecialist. Logjes werkt onder de naam GuruWorks en heeft eerder webwinkel 'Guru's Goodies' opgezet.

Shops kunnen zich gratis aanmelden. Na selectie plaatst Heezen de webshops met een zelfgemaakte beschrijving en afbeelding op de site. 'Vooral de categorieën 'natuurlijke cosmetica' en 'kinderkleding' zijn goed vertegenwoordigd. Om ook de mannen leuke producten aan te kunnen bieden, zijn we op zoek naar hippe en stoere mannenkleding.' Op het gebied van het aantal aanmeldingen, de free -publicity en de positieve reacties is Ecogoodies een succes. Commercieel gezien kan het echter nog wat beter. 'Ik zie potentieel in shops die willen betalen om meer op te vallen en in bedrijven die gericht willen adverteren. We laten het rustig groeien', besluit Heezen.


Dvd-passie als inspiratiebron
De grootste passie van Eric en Dina Breedpoort uit Hardenberg is films kijken. In de loop der jaren hadden ze dan ook een aardige collectie dvd's opgebouwd. Toen ze besloten om die te verkopen, konden ze echter op internet alleen marktplaatsachtige sites vinden. Tot hun verbazing was er geen webshop waar je tweedehandse partijen kunt opkopen. Een gat in de markt, vonden Eric en Dina. Toen bovendien bleek dat de domeinnamen 'Tweedehandsdvd.nl' en 'tweedehandsdvds.nl' nog beschikbaar waren, was de knoop snel doorgehakt. 'Wij hadden de domeinnamen direct geregistreerd en binnen een week waren we online met onze eerste 100 dvd's', vertellen Eric en Dina. Nu, een paar maanden later, is het productaanbod al gegroeid naar 1250 titels.

Als slimme klantenbinder bieden ze de koper een 'uitgekeken' garantie: ze storten 50 procent van het aankoopbedrag terug in de account zodra de klant de dvd geretourneerd heeft.

Hoe zien Eric en Dina hun toekomst? 'Onze grootste uitdaging is nu om alle dvd's die er maar bestaan in de ruimste zin van het woord tweedehands te verkrijgen en aan te bieden. We willen nummer 1 worden en blijven. Net als de oprichters van Startpagina.nl beginnen wij vanaf een zolderkamer, dus wie weet...'


Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 05-2009.