Twinkle | Digital Commerce

acht regels om bezoek vast te houden

2017-05-26
170130
  • 3:26

Op de homepage moeten klanten overtuigd worden om te blijven kopen. Lukt dit niet, dan klikken ze meteen weer op de ‘back knop’ of gaan ze naar je concurrent. Het is de belangrijkste pagina van je webwinkel. Zorg er voor dat uw homepagina een lokkertje is voor uw bezoekers. Hieronder vind u tips om dit voor elkaar te krijgen.

1.Paginastructuur
Zorg dat de belangrijkste informatie links bovenin wordt geplaatst. Bezoekers scannen een pagina en lezen deze niet of nauwelijks. Vaak beginnen ze links bovenaan de pagina. Laat alle belangrijke informatie en acties dan ook boven de vouw zien. Bezoekers gaan vaak niet naar beneden scrollen om de rest te bekijken.

2.Header
Zorg ervoor dat de header niet te opvallend aanwezig is. Houdt deze rustig en laat de belangrijkste punten naar voren komen, zoals het logo.

Wehkamp.nl heeft een rustige header, waarin alleen de belangrijkste punten naar voren komen. Het logo en de slogan van het bedrijf komen hier goed in naar voren. Daarnaast kan de bezoeker zijn belangrijkste gegevens er goed in terug vinden.

3.Navigatiestructuur
Laat de navigatiestructuur duidelijk aanwezig zijn binnen de pagina. Plaats de primaire navigatie aan de linkerkant en/of onder de header. Laat de bezoeker duidelijk zien waar hij naar toe gaat zodra hij een link aanklikt.

4.Zoekfunctie
Zet de zoekfunctie bovenaan de pagina, waardoor deze makkelijker te zien is. Laat de bezoeker niet zoeken naar de zoekmachine. Deze moet in een oogopslag te zien zijn.

Delhaize wineworld.be heeft een uitgebreide zoekfunctie aan de linker zijkant staan. Deze zoekfunctie is overzichtelijk en helpt de consument een goed resultaat te vinden. Het geeft suggesties als een woord verkeerd is getypt en er kan meteen verfijnd worden om het aantal zoekresultaten te verminderen.

5.Calls to action
Zorg ervoor dat de homepage verschillende calls to action weergeeft, zoals nieuwe producten, beste verkochte producten, prijzenacties en categorieën/assortiment. Deze zullen verschillende bezoekers aantrekken als terugkerende en nieuwe bezoekers.

Dit kan op verschillende manieren: in de vorm van een flashbanner of in de vorm van losse afbeeldingen.

Macy’s maakt gebruik van een flashbanner met daarin de verschillende producten weergegeven. De links binnen de banner zijn allemaal apart clickable, waardoor men meteen op de goede pagina terecht komt.

6.Winkelmand
Zet de winkelmand applicatie rechts bovenin, deze wordt op iedere pagina getoond. Zo kan de bezoeker duidelijk zien welke producten al in het mandje liggen.

Coolblue maakt gebruik van een contrasterende kleur om het winkelmandje te tonen op de pagina’s. Waardoor deze goed opvalt tussen al het blauw op de homepage.
Leuk om te weten is overigens dat Coolblue twee nieuwe shops heeft, namelijk bodycareshop.nl
(hierboven weergegeven) en powertoolshop.nl.

7.Klantenservice
De belangrijkste klantenservice gegevens zoals het telefoonnummer kunnen het best rechts boven in gezet worden. De overige gegevens, zoals adresgegevens, e-mailadres en bedrijfsinformatie kan het beste onderaan de pagina geplaatst worden. Zo neemt deze info geen prominente plaats in, hoewel ze wel snel te vinden is.

De gegevens worden vaak in de vorm van een vertrouwensbanner weergegeven op iedere pagina. Hierin worden vaak de contactgegevens en de punten waarom u bij die webwinkel moet bestellen vermeld. Hieronder is een voorbeeld van zo’n vertrouwensbanner.

Kadoplein.nl heeft een vertrouwensbanner in twee delen opgesplitst, het ene bestaat uit alle informatie over de webwinkel en het andere gedeelte uit de punten waarom er daar bestelt zou moeten worden.

Daarnaast worden vertouwensbanners ook vaak in de header weergegeven, zoals hieronder in het voorbeeld van Coolblue.

8.Merken en partners
Zorg ervoor dat de verkochte merken en/of partners worden getoond op de homepagina. Wees trots op de merken die je mag verkopen en toon ze dan ook!

Home Depot maakt gebruik van een flash-slider om alle merken die hun in huis hebben te tonen aan de bezoekers. Zo heeft men snel een overzichtelijk beeld van alle merken die verkrijgbaar zijn.

Conclusie
Een goede homepage zorgt ervoor dat bezoekers interesse krijgen in uw webwinkel, daardoor verder kijken en niet naar de concurrent gaan.

Wehkamp.nl heeft een uitstekende homepage, waar veel gebruik wordt gemaakt van acties en aanbiedingen. De belangrijkste acties worden weergegeven in een flashbanner, de overige acties worden in foto’s met links eronder weergegeven.

Wat Macy’s doet is de home pagina ombouwen tot een grote aanbieding. Hierdoor krijgt men meteen interesse in de aanbieding en is de kans groter dat ze verder winkelen.