Twinkle | Digital Commerce

Webwinkeliers praten over strategie en overnames

2017-05-27
170130
  • [nieuws]
  • 1:44

Twaalf online-retailers in de media- en de wit- en bruingoedsector kwamen op uitnodiging van Grant Thornton bijeen in Amsterdam. Onderwerp: strategie en bedrijfsovername. Tijdens een ronde tafelbijeenkomst werden 'denkrichtingen voor de toekomst' aangereikt.

Grant Thornton, dat bedrijven adviseert bij fusie- en overnametrajecten, organiseerde voor het eerst een bijeenkomst voor webwinkeliers. Afgelopen woensdagmiddag schoven uiteindelijk twaalf ondernemers aan, waarvan het leeuwendeel actief is in de wit- en bruingoedsector. 

Eten of gegeten worden
Volgens Luc Daemen van het adviesbureau is het niet zo dat de aanwezige webwinkeliers op korte termijn willen eten of gegeten worden. 'Ik heb ook niet het idee dat retailers nu met een consolidatieslag in de maag zitten, omdat ze nog in sferen van groei zitten. Men heeft wel in de gaten dat er nu zo snel zo veel gebeurt, dat men niet weet hoe de markt er over één of twee jaar voor staat.'

Shake out
Thuiswinkel.org-voorzitter Wijnand Jongen voorspelde begin dit jaar een shake out in de Nederlandse thuiswinkebranche en sprak zelfs van een faillissementsgolf in de komende paar jaar. Daemen denkt dat het binnen de wit- en bruingoedsector zo'n vaart niet zal lopen: 'De consument gaat steeds vaker het internet op voor dergelijke producten. Wel is het zo dat het aantal shops momenteel sneller groeit dan de omzet en dat is geen gunstige ontwikkeling voor de branche.'

Offliner
Hoe dan ook: Grant Thornton behandelde gisteren diverse anonieme casussen en legde de online-retailers uit wat er bij een eventuele overname komt kijken. Daemen: 'Wat doe je bijvoorbeeld als een offliner bij je aanklopt om zijn online-business uit te rollen (zoals Scheer & Foppen deed bij Bobshop.nl, red.)? Hoe zit het dan bijvoorbeeld met de interne concurrentie in de nieuwe organisatie?'

Prijsafspraken
Volgens Daemen brachten de branche-ervaringen van de aanwezige webwinkeliers eens te meer aan het licht hoezeer de wit- en bruikgoed-sector te lijden heeft onder prijsafspraken met leveranciers: 'Verticale prijsbinding is een groot probleem, maar zo wordt het spel gespeeld als je nog klein bent. Fabrikanten willen hun afzet in het traditionele kanaal, toch al gauw zo'n 95 procent van hun handel, niet op het spel zetten door het kanaal dat maar 5 procent oplevert.'