Twinkle | Digital Commerce

Taskforce affiliatemarketing trapt af

2017-05-27
170131
  • 1:02

Branchevereniging IAB Nederland wil een taskforce oprichten om de Nederlandse markt voor affiliatemarketing te professionaliseren en stimuleren. Voor de kick-off meeting op 18 juni in Utrecht zijn vier doelen gesteld.

De initiatiefnemers willen de issues die spelen binnen affiliatemarketing in kaart brengen en de behoeften van diverse spelers inventariseren. Verder is het de bedoeling te bepalen 'of en hoe een IAB-taskforce het logische instrument is om bij te dragen aan de professionalisering en stimulering' van affiliatemarketing. Tenslotte komt aan de orde hoe de agenda van de taskforce er dan uit zou moeten komen te zien het komende jaar.

Gemeenschappelijke ambities
De taskforce, een initiatief van Remko Nugteren van TradeDoubler, wil aan de slag gaan op basis van gemeenschappelijke ambities van partijen als adverteerders exploitanten, bureaus en netwerken. Gedacht wordt aan standaarden, richtlijnen, onderzoeken, evenementen en best practices.

Groot-Brittannië
In Groot-Britannië beschikt IAB (Interactive Advertising Bureau) over een Affiliate Marketing Counsil, die onder meer een Code of Best Practice heeft opgesteld rond online-kortingsbonnen. Dat vertelde Leonie Jongerius van Webgains vorige week tijdens de Affiliate Dag. Aan de standaardisatie van affiliatemarketing in Nederland, die Jongerius in Maarssen bepleitte, wordt met de taskforce van IAB Nederland een begin gemaakt. De kick-off op 18 juni is voor zowel leden als niet-leden van IAB Nederland te bezoeken.