Twinkle | Digital Commerce

'Vooral traditionele retail schrapt verzendkosten'

2017-05-27
169130
  • [nieuws]
  • 0:58

Verzendkosten_PrijsvergelijkEen groeiende groep webwinkeliers brengt verzendkosten niet langer apart in rekening. Vooral traditionele retailers, die ook fysieke winkels hebben, schaffen de verzendkosten af.

Die conclusie trekt Prijsvergelijk.nl na eigen onderzoek. Van de vierhonderd aangesloten webwinkels heeft 15 procent de verzendkosten geschrapt. Hoewel cijfers van voorliggende periodes ontbreken, spreekt marketingmanager Pim Megens van een duidelijke trend.

Experiment
Volgens Megens begint het in Amerika wijdverbreide free shipping in de meeste gevallen met een experiment, waarbij de retailer aankoopdrempels wegneemt om te kijken wat er gebeurt: 'Hoewel het aantal retourzendingen wat hoger ligt, hoor ik vooral positieve ervaringen van retailers.'

Slagkracht
Megens noemt het 'opmerkelijk' dat vooral multichannel retailers de verzendkosten niet langer in rekening brengen: 'Het zal te maken hebben met hun slagkracht en het goed functionerende logistieke apparaat dat ze vaak hebben.'

Verdisconteerd
Het is niet zo dat webwinkeliers die verzendkosten 'schrappen', deze geheel zelf ophoesten. Megens: 'Natuurlijk zijn ze voor een deel verdisconteerd in de prijzen. Om goed en eerlijk te kunnen vergelijken hebben we dan ook besloten de prijzen op onze site inclusief de verzendkosten te vermelden. Gevolg is dat een partij als Coolblue, dat zonder verzendkosten werkt, nu gemiddeld beter scoort.'