De Britse online-moderetailer Asos heeft zijn omzet in 2008 met 104 procent zien stijgen tot een totaal van 165 miljoen pond. Daarmee is de webwinkel veel traditionele concurrenten voorbij gestreefd.
Volgens directeur Nick Robertson profiteert Asos van de toenemende online-vraag naar 'young fashion', waardoor het bedrijf ook in tijden van crisis blijft groeien. Over het begin van het fiscale jaar 2009 heeft het bedrijf dan ook niet te klagen; In de vier weken tot 24 april lag de omzet 80 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar.
Lage koers
Asos heeft voordeel van de lage koers van de pond, waardoor het aantal bestellingen uit het buitenland fors is toegenomen. In de vier weken tot 24 april is de omzet van bestellingen uit het buitenland met niet minder dan 173 procent gestegen.
Topshop en New Look
Asos, een afkorting van 'As seen on screen', werd in 2000 door Robertson opgezet (zie Wikipedia) en is een van de grootste Britse webwinkels. Het heeft een aandeel van bijna 5 procent van de hele Britse modebranche en is daarme groter dan bekende modeketens als Topshop en New Look, die ook fysieke winkels hebben.
Online-afdelingen
Vorig jaar sprak Robertson de verwachting uit dat Asos binnen twee à drie jaar concurrent Next voorbij kan streven. Die keten heeft in Groot-Brittannië een marktaandeel van 7 procent. Om de ambitieuze doelstelling te halen, lanceerde Asos afgelopen februari aparte online-afdelingen voor kinderkleding en designerlabels.
Bron: Fashionunited.nl
Het koersvoordeel is er éé (je kunt in euros betalen, maar in ponden betalen is op dit moment veel interessanter), maar als je een bestelling hebt geplaatst bij ASOS dan zul je ook merken dat ze een hoop zaken ook gewoon erg netjes hebben geregeld.
Ze hebben één van de mooiste en fijnste webshops die ik ooit ben tegengekomen, en veel dingen in het proces zijn goed geregeld. Ook aan kleine details in bv. e-mails is gedacht. Als je uiteindelijk je bestelling krijgt, zit die in een mooie zwarte kartonnen doos. Bestellen bij ASOS was één van mijn prettigste online shopping momenten tot nu toe, zeker voor herhaling vatbaar (en een hoop online retailers kunnen een hoop van deze lui leren!).
Ik kan mij helemaal aansluiten aan vorige reactie. Ik vind dit één van de meest geavanceerde webshops van dit moment. Voor onze eigen webshop heb ik mij laten inspireren door de aanpak van ASOS.
De Catwalk functie is erg goed ;) http://www.asos.com/Sunseeker/Sunseeker-Splash-Twist-Front-Bikini-Top-Up-To-An-E-Cup/Prod/pgeproduct.aspx?iid=508792&cid=2238&Rf-100=Bikinis&Rf-200=5&sh=0&pge=0&pgesize=20&sort=-1&clr=Sparkle